BEN ASHAARI

Wednesday, December 30, 2015

SAMBAL TUMIS SOTONG

rsz_sss
Assalammualaikum, salam Rabu. Che mat tak masak apa sangat, tapi di saat2 akhir terbikin sambal sotong. Ni semua salah Kak Ummi Kuantan, semalam dia kan main lagi tayang2 sambal sotong kat FB, che mat memang dah lama tak mengadap sotong sebab takut gatal pun yea, satu lagi Bak kan ada gout, jadi mana boleh kau nak lantakkan dengan sotong, udang, ketam semua. Ada kang kaki bengkak tak boleh jalan. Di sebabkan i cannot tahan sangat, tutup mata ajer lah che mat masak juga sambal tumis sotong, buat lepas gian. Macam mana aku nak makan nanti, pandai2 lah kan, sembunyi2. Sebenarnya bila kita makan macam tu, hati memang rasa tak bess, sebab teringat mereka yang tak boleh makan...huhu. Sotong pun che mat guna saiz kecik dalam 400 gram. Jadi che mat tak potong, cuma bersihkan bahagian kepala dan bahagian dalam sotong, kemudian badan sotong dikelar2 tapi tak putus. Jomm kita masak sambal tumis sotong....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram sotong
1 camca teh tepung jagung
3/4 cawan cili kisar
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1/4 cawan jus asam jawa
1 camca besar rata gula
Garam secukup rasa
Serbuk perasa jika suka

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji bawang besar potong
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong diasingkan kepalanya, buang segala kotoran, muncung sotong dan juga bahagian matanya. Badan sotong dikelar2 tapi tak putus (itu jika anda guna sotong saiz kecil macam che mat guna, kalau guna saiz besar, boleh potong blat sahaja). Cuci dan toskan kesemuanya. Kemudian gaul dengan tepung jagung hingga rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum. Masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan jus asam jawa, garam secukup rasa dan gula. Kacau dan masukkan sotong, gaul rata dan tambah bawang besar. Kacau dan masak hingga bawang lembut dan sotong bertukar warna. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan sambal tumis sotong dengan nasi panas, telur dadar dan ulam timun.
CATATAN MAT GEBU :- Tujuan che mat gaulkan tepung jagung dengan sotong ialah untuk mengelakkan sambal tumis menjadi terlalu berkuah, sotong akan mengeluarkan air. Jangan masak terlalu lama, nanti sotong jadi liat....Selamat mencuba semua!!

2 comments:

adda syuhada said...

Aduhai...sedapnya, dh lama xmkn...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Sari pun semalam tetiba teringin nak makan sotong tapi rupanya stok yang tinggal sotong baby jer. tapi betul kata CM, kita kalau makan ni kadang teringat org yang tak boleh makan.. kalau dia memang tak makan tu lain cerita, kannn..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.