SAMBAL TUMIS SARDINE MANGGA MUDA

rsz_ssmm
Assalammualaikum, salam Sabtu. Tiba2 hari ni che mat mengidam sangat nak makan sambal sardine. Minggu lepas masa ke Negeri Sembilan dan singgah di rumah sedara che mat di Felda Bukit Rokan, kami dihidangkan dengan macam2 jenis masakan. Tapi paling berkenan sangat di hati, ialah sambal sardine. Jadi hari ni menu untuk tekak che mat, ialah sambal tumis sardine mangga muda. Kebetulan ada sebiji mangga muda yang mengkal2. jadi masukkan sekali, tapi bukan habis sebiji, cuma guna kurang lebih 1/2 biji isi mangga yang dihiris. Sardine che mat guna brand cap ayam tin paling kecil. Kata orang zaman sekarang ni sardine mahal dan makanan orang2 ada duit. errrr pada che mat banyak jenama di pasaran dan ada tu harga berbeza2. Kita boleh pilih nak guna yang mana.. Resipi senang dan mudah, dan kalau takde mangga muda, boleh ganti dengan belimbing buluh...tak nak letak pun takpe...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 tin kecil sardine (che mat guna cap AYAM)
1 biji bawang besar, belah 6
1 1/4 senduk cili kisar
3 biji limau kasturi,perah jusnya
1 batang serai, diketuk
1 helai daun limau purut
1/2 biji mangga muda, dihiris (che mat guna mangga epal)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
Secubit belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 - 5 camca besar), tumis serai dan bahan2 tumbuk halus hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan sos dari ikan sardine tadi dan juga daun limau purut. Kacau rata dan masak sekejap. Tambah ikan sardine dan jus limau kasturi. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak hingga pekat. Akhir sekali masukkan mangga, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangka bersama nasi panas, telur dadar dan ulam2an.....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

  1. Nak cuba la.. Biasa duk masak sardin "bodoh" jer .. Senang keje hahhhaa

    ReplyDelete
  2. terliur dan2. che mat, bila nk buka kelas food fotografi ni. kt shehan kena free tau. kihkih

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.