MI HOON GORENG SINGAPURA...

rsz_mi_hoon_singapura
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Sebelum che mat mula masak untuk makan tengah hari, Nak update sekejap resipi sarapan pagi tadi. Biasa che mat goreng mi hoon yang taruk cili, pagi tadi kita tukar bikin mi hoon goreng putih atau mi hoon goreng Singapura. Mi hoon yang che mat guna ni kurang sikit warna putih dia, jadi kurang menyerlah. Satu lagi kalau masak mi hoon putih, guna bawang besar holland lagi elok, sebab tak menjejaskan warna mi hoon. Resipi ini sesuai untuk kanak2 sebab guna lada sulah (kalau nak guna ada hitam pun ok juga, terpulang). Boleh tambah udang atau sotong, tapi kat rumah che mat ada yang tak boleh makan udang dan sotong, maka kita ganti dengan fishcake dan juga isi ayam. Kalau anda ingin mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam hingga lembut
1 cekak kucai, kerat pendek
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
1/2 batang lobak merah saiz sederhana, dihiris halus memanjang
1 keping tauhu, didadu kecil dan goreng
1 camca teh lada sulah
1 keping fishcake, dihiris
1 keping dada ayam, dihiris nipis
Garam secukup rasa
Sedikit air
Telur didadar nipis, gulung dan hiris halus, untuk hiasan
Bawang goreng
Hirisan daun sup

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang holland
3 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis, rendam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan isi ayam, kacau dan tambah air (anggaran 1/3 cawan), masak hingga isi ayam berubah warna. Tambah tauhu dan fishcake. Gaul rata.
  2. Masukkan lobak merah dan serbuk lada sulah. Kacau dan perasakan dengan garam secukupnya. Tambah sedikit lagi air (anggaran 1/2 cawan), biarkan mendidih. Mi hoon ditoskan, kemudian masukkan ke dalam kuali. Sederhanakan api, gaul rata dan masak hingga mi hoon lembut.
  3. Masukkan taugeh dan kucai, kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan telur dadar, hirisn daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan bersama sambal kicap...Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

  1. Kakcik pun kalau goreng mihun akan letak ikan bilis yang dikisar bersama bawang dan cili... :)

    ReplyDelete
  2. Memang sedap mee hoon singapore ni. boleh cuba nanti

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.