BEN ASHAARI

Thursday, December 10, 2015

MAGGI GORENG SEAFOOD

rsz_mgs1
Salam semua, dah lama che mat tak update dua entri dalam satu hari. Sekarang ni masak pun yang biasa2 saja kalau che mat masukkan dalam blog sah2 entri ulang tayang. Kalau anda selak entri2 lepas, pasti jumpa resipi masakan yang sama cuma gambar aje yang berbeza. Petang tadi tiba2 mengidam maggi goreng. Jadi che mat korek2 dalam pantry, ada lah stok maggi kari dalam 2 bungkus. Korek2 peti sejuk, ada isi kerang dan udang, udang pun tak banyak, belen che mat masak 'asam kapal' tu hari, ada dalam 4 ekor, tapi saiz boleh tahan, saiz ibu jari orang dewasa. Kalau anda nak tambah sotong dan bebola ikan atau kek ikan juga boleh. Resipi ni mudah, kiranya sapa2 saja boleh masak. Perencah maggi kari tu che mat gunakan 1 bungkus saja. Nampak sedap?..ehemm...memang sedap, tapi sekali2 ok lah kan, jangan selalu sangat....Kalau dah bersedia, kita semak resipi...Jommm!!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 bungkus mi maggi perisa kari, asingkan perencahnya, guna 1 sahaja
1 1/2 camca besar cili kisar (boleh kurangkan)
1 camca besar sos cili
1/2 camca besar sos tiram
3 helai daun salad (boleh guna sawi), cuci dan potong
1 genggam taugeh, dibersihkan
1 genggam isi kerang
4 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1/3 cawan air
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
Telur digoreng mata kerbau, untuk hiasan
Cili hijau jeruk, untuk dimakan bersama maggi goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Mi maggi dicelur hingga lembut tapi jangan sampai kembang, tos dan gaulkan dengan sedikit minyak masak. Dalam kuali, panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing, Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan sos tiram, sos cili dan 1 paket perencah kari maggi, kacau rata dan tuang air. Bila mendidih, tambah isi kerang dan udang. Masak hingga udang berubah warna dan bahan tumisan pekat.
  3. Masukkan mi maggi yang dicelur tadi. Kacau hingga rata. Masukkan daun salad (atau sawi) dan taugeh. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan telur mata dan cili hijau jeruk. Jika suka boleh perahkan jus limau kasturi sebelum dimakan... Selamat mencuba!

1 comment:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.