LEMAK CILIPADI PETAI MUDA

rsz_gpk (1)
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat masa satu resipi tradisi yang popular di Negeri Sembilan. Pernah makan petai muda yang dikikis kulit luarnya (tujuan mengikis kulit luar petai untuk menghilangkan rasa kelatnya bila dah masak nanti), kemudian dikerat dan dimasak lemak cili pdi taruk ikan bilis (ada yang beri cadagan che mat mat masukkan ikan tenggiri, tapi buat masa ni che mat teragak nak guna ikan bilis, terima kasih berkongsi idea). Resipi ini menggunakan kurang lebih 10 papan petai muda. yang dikiris kulitnya dan buang sedikit bahagian tepi petai (bahagian kerasnya). Kemudian petai dikerat dan dicelur. Resipi ini boleh dikatakan senang dibuat dan sedap dimakan bersama nasi putih. Che mat tak nak cerita banyak, jomm kita lihat resipi dan cara menyediakan hidangan tradisi ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 papan petai muda
1 genggam ikan bilis
3 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
800 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1/3 cawan cili padi kampung (che mat campur cili warna hijau dan merah)
1 1/2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang putih
5 biji bawang merah

gpk3
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petai dibuang bahagian tepinya (bahagian keras), kemudian dikikis kulit luar petai menggunakan pisau tajam (seperti dalam gambar). Kerat pendek petai tadi kemudian rebus hingga kulit petai lembut sedikit. Toskan. Ikan bilis dibersihkan dan direndam sekejap, tos dan ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Masukkan petai rebus tadi ke dalam periuk bersama asam gelugor, serai ketuk, ikan bilis (tos dan perah airnya) dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan tuang santan cair, masak hingga mendidih. Bila petai empuk, tuang pati santan dan masukkan daun kunyit. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak dengan api kecil hingga mendidih dan kacau selalu lebih kurang 2-3 minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

1 Comments

  1. masakan ni seakan2 masak lemak pisang muda.. Kak Sari tak pernah makan.. tapi rasanya kalau dapat depan mata, tak pandang dah lauk lain.. hehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.