IKAN TONGKOL MASAK KICAP BEREMPAH

rsz_imkb
Assalamualaikum, salam Ahad. Resipi ringkas hari ini yang che mat rasa semua orang biasa masak. Tempoh hari masa ke pasar Endau, kami beli ikan tongkol putih yang memang menjadi kegemaran che mat. Bezanya tongkol putih dan hitam, selain dari corak pada badannya (kalau tongkol hitam ada belang, kalau tongkol putih ada bintik2), isinya juga tak sama. Tongkol putih lebih lembut dan isinya putih. Tongkol hitam agak keras dan isinya lebih gelap. Che mat guna seekor ikan tongkol untuk masak kicap, beratnya kurang lebih 500 gram seekor. Walaupun namanya masak kicap, tapi dari cara memasak ada sedikit kelainan. Bahan2nya juga sama seperti masak kicap biasa. Kalau anda tak suka atau tak makan ikan tongkol, boleh ganti dengan ikan tenggiri atau kembong. Sedap dimakan bersama nasi panas atau pun bubur nasi kosong...Resipi seperti dibawah ini..

BAHAN - BAHANNNYA :-)
1 ekor ikan tongkol putih (berat kurang lebih 500 gram)
2 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
4 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris nipis
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 biji cili padi merah, belah 2 tapi tak putus
5 biji cili padi hijau, belah 2 tapi tak putus
1 biji tomato, belah 6
1 1/2 camca besar cili kisar
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jitan manis (kasar)*
1/2 camca teh jintan putih (halus)*
1 camca teh lada sulah*(*ditumbuk hingga halus)
1 camca besar penuh gula pasir
2 camca besar kicap pekat JALEN
1/4 cawan kicap lemak manis JALEN
1/3 cawan jus asam jawa (asam jawa sebesar ibu jari + 1/3 cawan air suam = ambil jusnya)
1/2 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan dikerat pada 5 bahagian (che mat kerat hujung kepala ikan tongkol kemudian dibelah 2, sebab saiz kepala ikan agak besar). Cuci hingga bersih, kemudian gaul dengan 1 camca teh serbuk kunyit dan 1/2 camca teh garam hingga rata. Goreng ikan tadi hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan 4 - 5 camca besar minyak masak, kemudian masukkan gula pasir dan masak dengan api kecil hingga gula bertukar perang dan menjadi karamel. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, halia dan bawang putih, kacau rata dan tambah cili kisar. Masak hingga cili garing.
  3. Masukkan bahan2 yang telah ditumbuk halus (*), masak sekejap. Tambah kicap pekat, kicap lemak manis dan jus asam jawa. Tambah air dan kacau rata dan biarka mendidih.
  4. Masukkan ikan dan masak sekejap, balik2kan ikan agar mesra. Masukkan bawang besar, tomato dan cili padi, kacau dan masak hingga kuah sedikit pekat. Rasa dan jika kurang masin anda boleh tambah kicap atau garam. Taburkan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

Post a Comment

1 Comments

  1. Assalammualaikum... Saya salah seorang yang sering berkunjung ke Page Mat Gebu.... Alhamdullillah segala resepi yang saya cuba dari page encik semuanya menjadi.... Kuih, Biskut, Rendang, segalanya... Rasanya terbaik dan mendapat pujian Dari kekawan dan ahli keluarga. Disini saya teringin sangat nak Che Mat Gebu buatkan Resepi Sri Kaya Labu... last time saya makan diLangkawi... Banyak resepi Google, tapi saya lebih percayakan hasil dari Encik. Terima kasih, kerna Dapur Tanpa Sempadan jadikan saya Food Lover Cooker!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.