IKAN DORY MASAM MANIS BERNANAS

rsz_ssf1
Assalammualaikum, salam Khamis semua. Hari ni dah 3 hb December 2015, berbaki 28 hari lagi kita akan menempuh tahun baru 2016. Che mat kadang2 terfikir, macam mana lah nanti kita akan menjalankan kehidupan seharian dengan peningkatan kos sara hidup dengan pelbagai barang, perkhidmatan mula menaikkan harga masing2. Kami di kampung ni tak sedikit banyak boleh jugalah hidup dengan selesa, sebab gaya hidup tidak seperti mereka di bandar2 besar. Apa2 keadaan pun kita kena terpaksa hadapinya. Moga dipermudahkan nanti. Ok, hari ni che mat masak menu yang simple dan sedap. Menu ini sesuai dimakan bersama nasi putih atau nasi berperisa seperti nasi minyak dan sebagainya. Che mat guna fillet ikan dory. Kalau anda tak suka, boleh ganti dengan isi ikan merah, ikan tenggiri atau boleh guna isi ayam. Nanas anda boleh guna yang dalam tin atau yang segar, tapi kalau dapat yang segar lagi bagus..kalau anda ingin mencuba menu sedap mudah ini, anda boleh lihat resipi di bawah..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 keping fillet ikan dory (setiap satu selebar tapak tangan orang dewasa)
1/2 camca teh garam
1 camca teh serbuk lada sulah
1 putih telur
4 camca besar tepung jagung
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning),di potong berbaji
1 1/2 cawan isi nanas yang dipotong kiub
1 biji bawang besar dibelah 6
3 ulas bawang putih, cincang halus (kalau saiz bawang putih besar, guna 2 ulas)
3 camca besar cili kisar
3 camca besar sos tomato*
3 camca besar sos cili*
2 camca besar sos plum*
1 camca teh sos ikan*(*bahan2 sos, disatukan dan kacau rata)
1 cawan air
1 camca teh tepung jagung + 2 camca besar air = dikacau rata
1 camca teh bijan, digoreng tanpa minyak hingga wangi
Sedikit hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Fillet ikan dory dipotong kiub (sebesar saiz ibu jari orang dewasa), kemudian perap dengan jus limau nipis atau jus limau kasturi selama 15 minit. Cuci bersih dan toskan. Gaul isi ikan tadi dengan serbuk lada sulah dan 1/2 camca teh garam hingga rata, perap 20 minit. Kemudian gaul dengan putih telur dan tepug jagung hingga rata, Goreng terendam hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan kurang lebih 4 camca besar. Tumis bawang putih hingga wangi, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing, Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan bahan2 sos (*), kacau dan tuang air. Biarkan mendidih.
  3. Masuk nanas dan bawang besar, masak hingga lembut. Tambah traffic light capsicum dan isi ikan dory yang telah digoreng tadi. Gaul rata dan tuang bancuhan tepung jagung. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu masukkan sedikit garam atau anda boleh guna sos ikan. Masak sekejap lagi dan matikan api. Tabur dengan bijan dan hirisan daun bawang. Hidangkan segera bersama nasi. Sedap dimakan panas...

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.