GULAI ASAM DAGING SAMA DAUN KESOM

rsz_gddk
Assalammualaikum, salam Isnin. Dah mula kerja yea semua, ke ada yang masih bercuti. Kami yang kerja sendiri kat rumah ni, sampai ke malam kang leer kerja tetap ada menunggu. Hari ni che mat masak gulai asam daging daun kesom, kira macam asam pedas lah senang cakap. Che mat nak habiskan baki daging yang ada dalam freezer. Bila masak menu ni teringat sahabat che mat, Sis Linn, dia nya kegemaran menu daging masak macam ni. Jika anda nak guna daging kambing boleh juga, cuma kena lebihkan halia dan tambah daun limau purut dan daun kesom juga. Che mat tak taruk apa2 sayuran dalam gulai ni, hanya guna daging dan daun kesom saja. Kalau anda nak gulai lebih menyengat, boleh campur daging yang ada lemak atau tetel. Sedap dimakan bersama nasi panas, atau cicah dengan lempeng, roti dan juga roti canai. Ok, che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
600 gram daging lembu, hiris nipis, cuci dan toskan*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris*
1 camca teh garam*(*masukkan ke dalam periuk dan rebus hingga daging empuk)
3/4 cawan cili kisar
1 genggam daun kesom
1 batang serai, diketuk
1/2 cawan jus asam jawa(asam jawa sebesar duit 20 sen lama + 1/2 cawan air dan ramas untuk mendapatan jusnya)
1 camca teh lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis dan, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan daging (asingkan air rebusannya), gaul rata dan masak sekejap. Tambah daun kesom. gaul rata dan tuang air rebusan daging. tambah air jika perlu. Kacau dan biarkan mendidih. Masukkan jus asam jawa dan lada hitam kisar.
  3. Biarkan hingga kuah pekat sedikit. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih dengan api perlahan selama beberapa minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.