ASAM KAPAL, MASAKAN JOHOR...

rsz_asam_kapal
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni Isnin dan rakyat Johor masih berkabung atas kemangkatan YAM Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil pada Sabtu lepas (rakyat Johor berkabung selama 3 hari dan 7 hari untuk kerabat2 diraja). Sembah takziah buat Tuanku Sultan dan Tuanku Permaisuri Johor serta kaum2 kerabat di raja Johor khususnya dan Bangsa Johor amnya. Moga Allah swt mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan di kalangan insan2 terpilih....aminn. Hari ni che mat rasa nak makan menu yang ringkas dan senang dimasak. Dalam fikiran che mat terlintas nak mencuba satu resipi yang che mat dapat dari YAM Tunku Besar Zabedah Sultan Iskandar, terima kasih Tunku (dan tak lupa teman FB che mat, Tunku Zahra Mahmood, terima kasih). Masakkan yang diberi nama 'asam kapal' ini ada ceritanya. Menurut Tunku Besar Zabedah, resipi tercipta sejak zaman Almarhum Sultan Abu Bakar lagi, ketika banginda sering berlayar ke luar negara. Dan menu ini dimasak di atas kapal. Seakan2 menu singgang atau asam rebus dan berkemungkinan di masak atas kapal, maka ia diberi nama 'asam kapal'....jika che mat tersilap informasi, che mat minta maaf terlebih dahulu yea. Ok jomm kita semak resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
12 biji bendi
5 tangkai kacang panjang
6 ekor udang saiz besar (che mat guna udang harimau)
1 - 2 keping asam gelugor
1 camca besar cili kisar (che mat tambah)
1 biji cili merah, belah 2
1 biji cili hijau, belah 2
1 genggam daun kesom
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci kunyit hidup, tumbuk dan perah jusnya
Garam secukup rasa (che mat masukkan secubit gula)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Bendi dicuci dan toskan, buang sedikit bahagian pangkalnya dan kerat dua setiap satu. Kacang panjang dicuci, kemudian kerat pendek, anggaran 1 1/2 inci. Udang harimau dibersihkan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan air secukupnya (anggaran 1 liter), cili kisar, jus kunyit, bawang besar belah, bawang putih dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan udang dan bendi. Masak hingga bendi 1/2 empuk.
  3. Tambah kacang panjang dan daun kesom, perasakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih hingga kacang dan bendi empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan goreng.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.