APAM TEMBAM TEPUNG GANDUM

rsz_attg
Salam semua, walaupun entri apam tepung gandum dah banyak kali muncul dalam blog ini, tapi che mat tetap taruk juga. Apam satu hidangan yang lazim dimakan pada waktu pagi sebagai sarapan. Tapi tidak menjadi kesalahan jika apam dimakan pada waktu2 lain. Apam gandum antara kegemaran che mat, teksturenya bersarang, lembut dan anjal. Che mat lebih suka apam yang warna semulajadi, samada putih (jika anda guna gula pasir) atau keperangan (jika anda gunakan gula melaka atau gula timbang). Dimakan bersama kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak tahan lama, kukus sekejap kelapa tadi. Untuk resipi ini che mat gunakan loyang bulat berukuran 11 inci x 2 inci. Anda boleh guna loyang empat segi berukuran 10 inci x 10 inci x 3 inci. Resipi memang senang dibuat dan jika anda nak mencuba, che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN - BAHAN A :-)
1/2 cawan gula melaka yang potong kecil
1/2 cawan gula pasir (che mat kurangkan 1 camca besar penuh)
2 1/2 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN - BAHAN B :-)
2 camca teh penuh instant yeast (11 gram, che mat guna SAFT instant yeast yang macam ini)
1/2 cawan air suam
3/4 camca teh gula

BAHAN - BAHAN C :-)
4 cawan rata tepung gandum
1/4 camca teh garam

BAHAN - BAHAN D :-)
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan semua bahan2 A, masak dengan api sederhana hingga gula larut, sejukkan. keluarkan daun pandan dan tapis, ketepikan (air gula merah). Sementara itu, satukan semua bahan2 B dalam satu bekas, kacau rata dan biarkan 10 minit hingga yeast kelihatan berbuih.
  2. Masukkan semua bahan2 C ke dalam bekas besar, gaul rata. Tuang bancuhan yeast, kacau dengan whisk hingga sebati. Kemudian tuang sedikit demi sedikit air gula merah sambil dikacau hingga rata dan air gula merah habis. Kacau hingga adunan tidak berbintil2. Bungkus bekas tadi dengan plastik dan rehatkan selama 1 jam (adunan akan kembang)
  3. Panaskan kukus, balut tutup kukus dengan tuala dapur yang bersih. Lenser acuan bulat berukuran 11 inci x 2 inci dengan sedikit minyak. Tuang adunan apam, ratakan dan biarkan 10 minit. Kemudian kukus selama 40 minit dengan api besar. 
  4. Bila apam masak, keluarkan dari kukus dan biarkan 15 minit. Keluarkan dari acuan dan potong ikut saiz yang anda inginkan. Sementara itu, gaul bahan2 D dan kukus sekejap, anggaran 1 minit. Biarkan sejuk, hidangkan bersama apam....
CATATAN MAT GEBU :- Bagi yang kurang pasti suhu air suam untuk membancuh yeast, che mat kongsi cara che mat. Gunakan cawan penyukat untuk 1/2 cawan (125 ml). Tuang 2 camca besar air panas mendidih, kemudian anda tuang air biasa sehingga mendapat sukatan 1/2 cawan. Untuk menguji samada apam anda cukup masak, gunakan lidi sate bersih atau tooth pick bersih, cucuk bahagian tengah kuih apam, jika keluar bersih, tanda sudah cukup masak....Selamat mencuba!!


Post a Comment

1 Comments

  1. apam kegemaran ni.. makan hari2 pun boleh... tapi skrg dah jarang jual kat kedai2 ni cikmat..tak tau la kenapa..kalau sekitar kuantan ni payahnya nak cari..kalau teringin memang kena buat sendiri la jawabnya...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.