BEN ASHAARI

Sunday, November 8, 2015

SUP TULANG MERAH..

rsz_stm1
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Bila kurang sihat ni, nak mengadap blog pun letih, rasa malas sangat. Kadang2 nak tulis entri pun taktau apa nak dituliskan. Idea kering, merekah2 macam tanah gersang, serupa tu juga tekak che mat yang tengah sakit sekarang ni. Semalam che mat menerima kunjungan dari Sis Linn dan Sue Suraya. Dua2 ni dah macam keluarga sendiri, mereka datang menziarah Bonda dan Bak che mat yang baru 2 minggu pulang dari menunaikan Haji. Dan che mat seperti biasa, masak juga sikit, setakat yang mampu. Antara hidangan yang che mat masak ialah sup tulang merah (yang femes di Singapura), selain tu ada juga masak nasi dan gulai rebung sama ikan masin kurau, ayam pongteh dan udang harimau masam manis. Sup tulang merah tu dihidangkan sama roti. Roti perancis yang didatangkan khas dari kedai roti Encik Sallehuddin, Jalan Dhoby Johor Bahru, kedai roti tradisional yang masih mengekalkan cara membakar tradisi, iaitu menggunakan 'sabak', atau oven batu..

rsz_stm
Untuk sup tulang merah ini che mat guna tulang kambing yang masih berdaging. Tapi bukan tulang semata2, ada juga che mat masukkan daging kambing. Bagi yang tak makan kambing, anda boleh guna tulang lembu. Resipi che mat dari FB milik seorang chef dari Singapura, 'Dahlia's Kitchen' di sini (terima kasih chef), alhamdulillah, rasanya sedap dan memang sesuai dimakan sama roti. Kalau ikut resipi Dahlia, dia masukkan sedikit pewarna merah makanan, che mat masukkan juga, tapi pewarna merah che mat punya tingga koret2, tak banyak, maka sup tulang merah jadi kurang merah. Che mat guna kurang lebih 1.5 kg tulang kambing (campur2 dengan dagingnya), rebus dahulu dan air rebusan che mat tak guna...Ok, kalau anda nak mencuba, che mat kongsikan resipinya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 - 2 kg tulang kambing yang masih ada isi, cuci bersih dan toskan*
2 inci halia, hiris nipis*
6 biji bawang putih diketuk*
1 camca besar garam*(*direbus hingga daging  pada tulang empuk, toskan)
5 biji kentang, kupas, belah 4 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, buang kulit dan potong kiub
3 biji tomato merah, didadu
2 biji bawang besar, dibelah 8 setiap 1
1/4 bahagian kobis bulat, hiris halus, cuci dan toskan
2 biji telur, dipukul sedikit
3 camca besar penuh tomato puree
1/3 cawan sos tomato
1/4 cawan kicap masin
3/4 cawan cili kisar
2 camca besar penuh rempah kari daging
2 camca besar tepung jagung + 1 cawan air = kacau rata
1 batang kayu manis*
2 kuntum bunga lawang*
5 biji buah pelaga*
10 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis )
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji bawang besar
15 biji bawang merah
3 inci halia
12 ulas bawang putih

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
1/2 camca besar pewarna merah makanan
Hirisan daun ketumbar
Bawang goreng
Kacang pis (optional)
Roti perancis atau roti paun, untuk dimakan bersama sup tulang merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1 cawan minyak masak, masukkan rempah tumis (*), tomato yang didadu dan juga bahan2 kisar halus. Kacau dan masak hingga wangi. Masukkan cili kisar dan rempah kari. Kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tambah tomato puree dan sos tomato. Kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan tulang kambing, gaul rata dan tuang air secukupnya (biar lebih sedikit), kacau dan biar mendidih. Masukkan kentang, bawang besar yang dibelah dan lobak merah, kacau dan masak hingga kentang dan lobak merah empuk. Tambah pewarna merah dan kicap masin kacau rata, biar mendidih.
  3. Perlahankan api, masukkan telur, dan kacau hingga rata. Masukkan gula secukup rasa dan garam secukupnya. Tambah bancuhan tepung jagung (kacau dahulu bancuhan tepung jaging sebelum dimaskkan ke dalam periuk), kacau dan biar mendidih hingga pekat.
  4. Akhir sekali masukkan kobis yang dihiris tadi, kacau dan rasa, jika semua ok (mesti ada rasa sedikit pedas, masam, manis dan lemak masin), boleh matikan api. Tabur hirisan daun ketumbar, bawang goreng dan kacang pis sebelum dihidangkan bersama roti....Selamat mencuba!

3 comments:

Nooriah Abdullah said...

aduh banyaknya bahan cikmat kena buat banyak baru berbaloii ni, kena cari pelanggan sup tulang merah jugak ni teringin nak buat cukupkan bahan dulu..

Sheliz Menulis said...

dah byk kali survey resepi sup tulang merah, tp cubanya tak pernah2! isk isk

aima said...

Lama dah mencari sup tulang merah ni.tqs cikmT

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.