MASAK LEMAK LABU SAMA PUCUK TURI

rsz_glmpt
Assalammualaikum, salam semua. Sepatutnya entri ini siang tadi dan up dalam blog, tapi ada pekara2 yang tak dapat dielakkan, terpaksa che mat taruk waktu malam, huhu takpe lah sekurang2nya boleh beri anda idea memasak untuk esok. Hari ni che mat masak lemak labu dan dimasukkan pucuk turi. Labu tu saiznya agak besar dan hanya guna kurang lebih 1/3 bahagian sahaja (tapi dalam resipi che mat tulis sebiji labu saiz sederhana). Plan asal bonda che mat punya idea. Labu tu asalnya che mat nak bikin kuih bingka, tapi dalam masa sama ada juga permintaan pengat labu, nasib baik saiznya besar, boleh masak 2-3 kali. Menu macam ni boleh dikategorikan sebagai masakan tradisi atau hidangan kampung. Seperti biasa, kalau ada lauk macam ni, sambal belacan wajib ada, kalau tidak, macam cacat tak lengkap. Tambahkan lagi dengan ikan masin ke, ikan pekasam ke atau paling tidak pun ikan goreng. Menu tiga serangkai ini selain mudah dimasak, ia juga menjimatkan masa. Meh che mat kongsikan resipinya...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 biji labu manis saiz sederhana
1 cekak pucuk turi
2 batang serai
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam
1200 santan cair
400 ml pati santan
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Kupas labu manis, kemudian potong kiub besar. Pucuk turi diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan (boleh juga disimpul, kalau anda suka). Serai dititik. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan labu, ikan bilis, bawang besar, bawang putih, serai titik dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih, masak hingga labu 1/2 empuk.
  3. Masukkan pucuk, kacau perlahan dan masak sekejap. Kemudian tuang pati santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana sambil dikacau sentiasa hingga mendidih. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan masin @ ikan goreng.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.