BEN ASHAARI

Friday, November 6, 2015

IKAN TONGKOL REBUS AIR ASAM BUDU

rsz_taab
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia. Hari ni che mat demam, tak larat nak masak yang ganas2 sangat. Sendi2 rasa lenguh, huhu...Tapi dalam tak larat2 pun masak jugak kari ayam, menu permintaan Bak. Entri yang anda lihat ni semalam punya. Bila tekak tak berapa nak sedap, menu pun kena ubah. Selalunya yang ringkas itu yang menyelerakan. Jadi ku rebus ikan tongkol, kemudian ada pulak kacang panjang yang tengah berbuah kat pokok belakang rumah, che mat petik 5 tangkai, ku celur dan makan sama air asam budu. Berpeluh dahi, mulut pulak rasa menyenggau sebab pedas cili api dalam air asam budu, tu baru ada 'kick' katanya. Che mat pun dah tak larat nak bebel2 banyak, bagi anda yang nak mencuba, meh che mat kongsikan resipi mudah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tongkol saiz sederhana 
1 inci halia, hiris
4 ulas bawang puith, diketuk
2 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
5 tangkai kacang panjang (optional)

BAHAN-BAHAN AIR ASAM BUDU :-)
10 biji cili padi siam warna merah
1 biji cili merah
3 ulas bawang merah kecil, hiris
Sebesar ibu jari, belacan, dibakar
1 biji limau nipis, perah jusnya
1/4 cawan budu
1/3 cawan jus asam jawa
1/2 camca besar gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AIR ASAM BUDU:- Tumbuk atau kisar halus cili padi, belacan dan gula (kalau kisar guna blender, masukkan sekali jus limau nipis, budu dan jus asam jawa? Kemudian masukkan budu, jus asam jawa dan jus limau nipis. Kacau rata dan sesuaikan rasa, ketepikan.
  2. UNTUK IKAN TONGKOL REBUS:- Ikan dikerat pada beberapa bahagian. Cuci bersih, toskan dan masukkan ke dalam periuk bersama, halia, bawang putih, asam gelugor dan air secukupnya. Masukkan garam dan rebus ikan tadi selama 20 minit. Cedok keluar ikan, kemudian masukkan pula kacang panjang dan rebus 30 saat, tos dan ketepikan.
  3. UNTUK MENGHIDANG:- Susun ikan tongkol rebus dalam pinggan sesuai. Susun juga kacang panjang kemudian curahkan air asam budu atas ikan tadi secukupnya. Hidangkan segera bersama nasi panas yang dimasak lembut.....Selamat mencuba!!


4 comments:

Rohimah Design said...

perghhh..sedapnyeee..

Cik Tie said...

sedapnya

Dexo Sky said...

Wah, Enak nih kayak nya ^_^

eelobor said...

hat nim memang peberet saya....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.