GULAI AYAM DAUN KESOM

rsz_agk
Assalammualaikum, salam semua. Selamat bercuti bagi Negeri Johor. Cuti peristiwa ini sempena kemenangan JDT menjuari piala AFC...Tahniah. Dan hari ni che mat 'gulai ayam daun kesom'. Menu ini sinonim dengan Negeri Johor. Ia seperti masakan asam pedas dan dari apa yang che mat tau, kalau gulai, dalamnya tidak dicampur dengan sayuran seperti asam pedas. Maksudnya hanya ayam semata2. Daun kesom memang wajib lah dan boleh juga ditambah bunga kantan dan serai. Kuah agak pekat dan che mat masak dengan api perlahan. Selain sedap dimakan bersama nasi putih, gulai ayam ini bess juga dimakan bersama roti atau lempeng. Kalau nak makan dengan mi atau spaghetti pun boleh. Satu lagi anda boleh masak gulai ini awal2. Contohnya kalau nak makan siang, malam tu anda masak. Gulai menjadi lebih sedap selepas sehari, tapi jangan lupa dipanaskan bila nak makan. Jomm kita masak gulai ayam daun kesom...

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
2 batang serai, diketuk
1 genggam daun kesom
1 kuntum bunga kantan, belah 2
3 senduk cili kisar
1 camca besar pes asam jawa
1 camca teh lada hitam kisar (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1/4 cawan minyak masak. Tumis serai hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Masukkan cili kisar dan 1/2 camca teh garam, kacau rata dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan ayam dan daun kesom, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukunya (hingga ayam tenggelam), kacau dan biar mendidih. Masukkan lada hitam (jika guna), pes asam jawa dan juga bunga kantan. 
  3. Masak hingga pekat dan ayam masak. Perasakan dengan sedikit gula dan masukkan lagi garam secukup rasa. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, telur dadar dan ulam-ulaman...Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

  1. uhh gerammnya tengok menu ni cik mat.. suka gulai pekat baru la best !

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.