BEN ASHAARI

Tuesday, November 17, 2015

ACAR REBUNG MADU

rsz_ar
Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat kongsikan satu yang sedap dimakan bersama nasi putih atau nasi berperisa seperti nasi minyak, nasi beriani dan sebagainya. Acar rebung madu menjadi hidangan che mat semalam, selain 'kari ikan gaya Johor'. Memandangkan buat masa sekarang ni buluh madu agak galak mengeluarkan rebung, jadi che mat jadikan ia acar. Resipi tidak susah dan che mat tak guna udang kering atau ikan bilis, sebab ada yang berpantang. Che mat guna kurang lebih 450 gram rebung madu yang telah siap dicelur dan dihiris kecil. Rebung madu segar perlu direbus dalam air yang dicampur garam. Toskan dan kemudian direbus sekali lagi, kali ni dimasukkan sedikit gula (terima kasih pada teman2 FB yang memberi tips merebus rebung madu), kemudian toskan, boleh guna untuk masak menu yang anda suka. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram rebung madu yang telah direbus, hiris kecil seperti anak mancis
10 biji bawang merah, belah 2 setiap 1
10 ulas bawang putih, belah 2 setiap 1
1 inci halia muda, mayang halus
2 biji cili merah, kerat 3 setiap 1, buang biji dan hiris memanjang
2 biji cili hijau, kerat 3 setiap 1, buang biji dan hiris memanjang
4 camca besar cuka makan JALEN
3 - 4 camca besar penuh gula (atau secukup rasa)
1 camca teh serbuk kunyit
3 camca besar cili kisar
2 camca besar sos tomato
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 camca besar biji sawi

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan 4 camca besar minyak, masukkan bahan2 tumis dan masak hingga wangi. Masukkan cili kisar dan masak sekejap. Tambah bahan2 kisar dan sos tomato. Kacau dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan halia, bawang putih dan bawang merah, kacau dan masak hingga bawang layu.
  2. Masukkan gula, serbuk kunyit dan cuka makan. Kacau dan masak hingga pekat. Tambah cili merah, cili hijau dan rebung. Gaul hingga semua rata. Perasakan dengan garam secukup rasa. Masak hingga pekat dan rasa, jika kurang gula, masukkan sedikit lagi gula dan jika kurang rasa masam, tambah sedikit cuka makan. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam mat...
pagi2 dah terliur nampak acar rebung madu mat ni.... memang feberet akak ni.... bagi semangkuk pun akak boleh ratah... hikhikhik...

Sue Izza said...

macam sedapppp je,tapi eddy tak makan rebung.arghhh nak buat jugak hehehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.