BEN ASHAARI

Saturday, November 21, 2015

ACAR IKAN GORENG

rsz_aig
Assalammualaikum, salam Sabtu. Alhamdulillah che mat dah ok,dah sehat dan suara kembali bertukar mekar seperti apam merekah...haha, dah tak mono lagi. Hari ni nak berkongsi satu lagi resipi masakan Johor dari buku masakan Nostalgia Meda Selera. Entah kenapa, che mat tertarik dengan resipi2 dalam buku ini. Gaya masakannya memang gaya orang zaman dulu2 masak, terutama teknik memasukkan garam semasa menumis bahan2 perencah. Resipi ke dua yang che mat cuba dari buku tersebut ialah acar ikan goreng. Pada mulanya, che mat ingat ia seperti acar biasa atau pun seperti ikan masak cuka. Tapi bila lihat gambar aslinya dalam buku, ia seperti sambal tumis dan ada penggunaan rempah ratus seperti jintan halus, jintan kasar, ketumbar dan cili kering. Jika anda nak dapatkan buku Nostalgia Medan Selera, anda boleh baca di sini...

rsz_aig1
Che mat guna 5 ekor ikan kembong saiz besar. Rasanya anda boleh guna apa2 ikan yang anda suka seperti ikan cencaru, ikan bawal atau pun ikan tenggiri. Ia berkuah pekat dan rasanya seimbang, tapi bagi mereka yang suka rasa lebih manis sedikit, tak salah masukkan lebih sedikit gula. Kerana dalam resipi ini, penggunaan cuka makan agak banyak iaitu 1 cawan (250 ml) tapi che mat guna 200 ml, kalau anda buat dalam kuantiti tak banyak, boleh lah kurangkan sukatan cuka makan. Resipi tradisi ini perlu ada kesabaran jika kita nak mencuba. Contohnya untuk memasak kuah acar ini sebelum dimasukkan ikan, ia perlu direnih dengan api kecil selama 30 minit. Bagaimana pula rasanya?....Sedap dan enak dimakan bersama nasi putih. Cicah sama roti pun tak kurang sedapnya....Kalau nak mencuba che mat kongsikan resipinya di bawah ini. 

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 keping @ 5 ekor ikan pilihan anda (che mat guna ikan kembong besar), siang dan cuci bersih*
1 camca teh serbuk kunyit*
3/4 camca teh garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
4 camca besar ketumbar
1 camca teh jintan manis
1 camca teh jintan putih
15 tangkai cili kering, kerat pendek, buang biji dan rebus hingga lembut, toskan
1 camca teh rata serbuk kunyit
4 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
2 biji bawang besar, dibelah 4 setiap 1
250 ml cuka makan (che mat guna cuka JALEN dalam 200 ml)
5 biji cili merah, belah 2 setiap 1 (che mat guna 2 biji cili merah dan 2 biji cili hijau)
Garam dan gula secukup rasa (boleh juga guna serbuk perasa, jika suka)
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan digoreng hingga keemasan pada kedua2 bahagian, angkat dan ketepikan. Kisar cili kering, ketumbar, jintan manis, jintan putih, bawang merah, bawang putih dan halia hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 100 ml), tumis bahan2 kisar halus bersama sedikit garam hingga harum dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan cuka makan dan gula (anggaran 2 - 3 camca besar penuh). Kacau rata renihkan selama 30 minit, tambah air jika perlu.
  3. Masukkan ikan goreng, bawang besar, cili belah dan serbuk perasa (jika guna), balik2kan ikan tadi dan masak hingga bawang dan cili lembut serta kuah acar pekat (kurang lebih 25 - 30 minit), gunakan api kecil. Rasa dan tambah garam atau gula jika perlu. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas....Selamat mencuba!

3 comments:

Lisa Nurulain said...

tak pernah makan acar... hehe tapi mcm sedappppp

Sheila Adziz said...

sedapnyer che mat... sy yg dh kenyang ni pun telun air liur lg... hehe

Kebahagiaan Itu Ada Di Rumah said...

kat mana boleh dapat piring tu che mat, ;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.