BEN ASHAARI

Monday, October 19, 2015

MI KUAH STYLE CHE MAT...

rsz_mi_kuah_udang
Salam semua, tiba2 terlebih rajin pulak hari ni, jadi che mat masukkan satu lagi entri, kira entri sebelum tidur.  Tapi ini menu semalam yang che mat masak. Sebab semalam tak masak nasi, maka che mat korek2 lah apa yang ada dalam peti sejuk. Antara benda2 yang che mat dapat ialah, stok beku air rebusan udang, isi ayam, udang, fishcake, tauhu, sambal tumis forzen, ada juga kobis daun dan sebiji tomato. Cari2 mi, takde pulak, tapi dalam pantry ada kuey teow kering A1, yess, cukup dan..jomm kita mula masak. Satu masalah lagi, che mat tatau nak kasi nama apa, nak taruk mi kuah udang, rasa macam tak semengah pulak dengan bahan2 yang serba sempoi. Jadi langkah selamat, che mat taruk nama ' mi kuah style che mat', senang cerita, kontroversi pun takde...yea dak. Untuk mi tu anda boleh guna mi kuning, mi hoon atau pasta, semua boleh. Mana yang nak tambah telur rebus, boleh, ikut selera anda. Resipi memang campak2 saja, tak susah...Jomm kita masak!..

BAHAN-BAHAN KUAH :-)
1 liter air rebusan udang
1 kiub pati ayam
1 cawan isi ayam yang dihiris memanjang
10 ekor udang saiz sederhana
1 keping fishcake, hiris
1 biji tomato, didadu
3 pelepah kobis daun, hiris berasingan batang dan daunya
2 camca besar penuh sambal tumis
1 camca besar sos tomato
1 camca besar sos cili
1 camca besar sos tiram
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, dicincang halus
1/2 camca teh lada sulah
1 camca teh tepung jagung + 1/4 cawan air, kacau rata
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi pilihan anda, kalau guna mi kering, celur dulu hingga lembut
Hirisan daun bawang
Hirisan cili padi hijau dan merah
Tauhu, digoreng dan hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI :- Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos tiram, sos cili dan sos tomato. Kacau rata dan tambah isi ayam, udang dan fishcake. Kacau rata dan masak hingga udang dan isi ayam berubah warna. Tuang stok rebusan udang. Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan kiub pati ayam, kobis daun (batang dan daunnya) dan juga lada sulah. Kacau dan masak sekejap, tambah sedikit air jika suka lebih kuah. Perasakan dengan garam secukupnya. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung dan tomato. Kacau dan masak dengan api kecil hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MENGHIDANG :- Masukkan secukupnya mi pilihan anda ke dalam mangkuk sesuai. Cedok kuah bersama isi2nya ke dalam mangkuk berisi mi. Hias dengan hirisan daun bawang, cili padi merah dan hijau serta hirisan tauhu. Kalau suka boleh juga taburkan bawang goreng. Hidangkan segera. Sedap dimakan panas.
CATATAN MAT GEBU :- Untuk menyediakan stok air rebusan udang tu, che mat guna kulit udang yang dicuci bersih. Kemudian rebus lebih kurang 15 - 20 minit. Buang kotoran yang timbul pada permukaan air rebusan. Kemudian biarkan suam. Masukkan ke dalam blender dan kisar dengan kulit2 udang. Tapis dan masukkan dalam bekas. Simpan untuk kegunaan bila perlu. Untuk lebih tahan lama, anda boleh bekukan dalam freezer....Selamat mencuba!!


6 comments:

nadiah hanum said...

Sedapnya...tq share cara sediakan air stok udang tu.

Atiqah abd aziz said...

Cantik sangat gambarnya tak macam mi kuah udang. Warna yang menarik sangat.Cik Mat buat macamana stok udang tu?

Nazlee Ismail PCL said...

semegah la tu cikmat..sedap nampak

Puan Asmaa said...

nampak macam sedap je..kena try gak sekali ni.. tQ sudi share resepi

Mas Zull said...

assalamualaikum cik mat...wah !! sedap2 nyer...:)

YB Shehan said...

saya YB Shehan. Saya YB Shehan. Saya YB Shehan. Ekekeke. cikmat, jenguk blog saya tau!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.