BEN ASHAARI

Thursday, October 29, 2015

GULAI PISANG 'KETUK' SAMA CENDAWAN KUKUR

rsz_gpk1
Assalammaulaikum, salam Khamis. Alhamdulillah, hari ni cuaca amat baik, langit cerah kebiruan dan nampak gayanya tiada jerebu. Hari ni che mat masak satu menu yang menjadi kegemaran semua orang dalam keluarga che mat, takde satu pun yang tak suka. Gulai pisang 'ketuk' sama cendawan kukur. Apa itu pisang 'ketuk'?..mesti ada yang hairan. Sebenarnya che mat guna pisang kapas muda, tapi pisang tu diketuk sebelum dimasak. Che mat suka masukkan cendawan kuku untuk memberi mendapat rasa yang lebih sedap dan wangi. Rencahnya gun tulang ikan kurau masin yang masih ada sisa2 isi. Kalau suka pedas anda boleh tambahkan cili padi. Sedap dimakan bersama nasi panas, telur dadar dan sambal belacan. Satu lagi, menu macam ni, anda masak malam, esok baru makan, tu jam rasa dia...punya lah sedap tak sangka, kerana ia dah elok sebati dengan segala rencah2. Resipi agak mudah disediakan, che mat pasti anda boleh bikin....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 sisir pisang kapas yang muda (kurang lebih 14 biji)
2 cawan cendawan kukur, rendam hingga kembang dan dibersihkan
5 ketul tulang ikan masin kurau yang masih ada isi, cuci dan rendam
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
450 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit
20 biji cili padi kampung jenis hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang kapas, dibuang sedikit kulitya, kemudian masukkan ke dalam lesung batu dan memar2kan hingga pecah2, jangan sampai lunyai pulak ok. Buat hingga siap dan masukkan ke dalam periuk. Rebus hingga sedikit kembang dan air rebusannya tinggal sedikit. Ketepikan.
  2. Toskan cendawan kukur, perah sedikit dan tumbuk, tapi jangan sampai hancur, sekadar memar2kan sahaja. Masukkan ke alam periuk, masukkan serai, bahan2 kisar halus dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan pisang yang direbus tadi bersama air rebusannya. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga mendidih.
  3. Toskan tulang ikan masin kurau dan masukkan ke dalam periuk. Kacau perlahan dan jika kurang kuah, tambah sedikit air. Masukkan pati santan, perasakan dengan sedikit garam dan gula. Masukkan daun kunyit, kacau dan biar mendidih sekejap sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biarkan beberapa jam sebelum dihidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan telur dadar....Selamat mencuba!!


4 comments:

Syamimi Fatin said...

Sedapnya... biasa makan gulai pisang je, xpernah lgi ada cendawan mcm tu :)

noorhaidaz eyda said...

terliur tgk masakan ni...

siti rahayu said...

Ya Allah..sedapnya nampak...nikmat yang Allah berikan...lebih nikmat kalau dapat semangkuk...hihihi

syazadeen said...

MasyaAllah. Kreatif. Tak pernah makan macam ni. Kena cuba! :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.