BUN KEJU 'RUSTIC'...

rsz_rkp

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat tak masak nasi. Pagi tadi goreng mi hoon dan makan untuk sarapan dan makan petang. Bukan apa, malas lah nak masak, nanti tak habis nak simpan2 dalam peti sejuk. Jadi masak bila nak makan saja. In sha Allah bila semua keadaan jadi seperti sedia kala, baru che mat on masak2. Jadi malam ni che mat kongsikan resipi roti yang menggunakan resipi sama untuk bun sardine tempoh hari tapi ditambah keju. Bun keju rustic ini che mat bikin beberapa hari lepas. Mula2 rasa malas pulak nak jadikan ia entri, tapi bila fikir2 balik, ok juga jadikan entri, satu kelainan juga kan. Resipi doh asas ini anda boleh gunakan untuk bikin roti sosej, tuna roll seperti che mat selalu buat tu dan sebagainya, ikut kreativit anda....tiada had.

rsz_rkp1

Che mat bikin bun comel2 dan dapat 16 biji. Kalau bun sardine tu hari taruk dalam paper cup, tapi yang ni lebih tradisional dan rustic, kita susun dalam loyang (7 x 7 x 1) inci. Nak makan boleh rabakkan satu persatu. Di sebabkan roti ini sudah ada keju dan che mat masukkan sedikit parsley dan sedikit chili flakes, anda boleh makan begitu sahaja, atau boleh juga nak cicah kuah kari, kuah gulai dan sambal tumis. Sebenarnya tiada batasan cara anda nak makan roti ni, ikut selera masing2. Sebab dah campur dengan keju, roti ini berat sedikit tapi masih gebu dan lembut. Jika tak habis makan, bungkus roti yang telah sejuk dengan plastik bersih atau taruk dalam belas bertutup untuk mengekalkan kelembutannya. Kalau dedah, bila dah masuk angin, roti anda akan jadi keras. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram tepung roti (tepung berprotein tinggi)*
50 gram gula halus*
125 ml air (guna air suam jika uli guna tangan)*
6 gram instant yeast*
1/4 camca teh garam*
1/4 camca teh bread softerner*
1/4 camca teh bread improver*
20 gram mentega*
30 gram telur (guna 1 biji telur, pecahkan, pukul sedikit dan timbang, simpan bakinya)*
1 camca besar susu tepung*
1 camca teh cincangan parsley*
1/2 camca teh chili flakes*
1/3 cawan parutan keju cheddar
2 camca besar susu segar
Bijan untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. KAEDAH BREAD MAKER :- Masukkan air dan semua bahan2 bertanda (*). Pilih setting untuk 'DOH' dan tekan 'ON'. Bila bahan2 tadi bersatu dan menjadi doh, boleh masukkan parutan keju cheddar dan tunggu hingga siap (seperti che mat tulis dalam entri bun sardine, bread maker biasanya akan membancuh adunan selama 5 minit, kemudian menguli 25 minit dan memerap 1 jam tapi bergantung pada jenis breadmaker yang anda guna).
  2. KAEDAH ULI TANGAN :- Dalam satu mangkuk kecil, masukkan yeast, 1 camca teh gula halus (guna gula dalam senarai bahan2), 50 ml air suam (guna air dalam senarai bahan2). Kacau dan biarkan 5 minit hingga yeast aktif (berbuih2). Dalam mangkuk besar, masukkan semua bahan2 kecuali, telur, keju cheddar, susu cair dan bijan. gaul hingga semua rata. Buat lubang ditengah2 tepung. Masukkan telur dan bancuhan yeast. Gaul rata dan tuang baki air sedikit demi sedikit. Gaul hingga menjadi doh.
  3. Tabur sedikit tepung pada meja kerja. Keluarkan doh dari mangkuk adunan dan uli sekejap. Masukan parutan keju dan sambung uli untuk 15 minit, uli dengan kaedah menolak doh ke depan menggunakan tapak tangan, bila doh kenyal dan elastik, boleh bulat2kan, taruk dalam mangkuk, tutup permukaan mangkuk dan perap 1 jam.
  4. UNTUK BUN KEJU 'RUSTIC' :- Lenser loyang berukuran (7 x 7  1) inci dengan sedikit mentega. Ketepikan. Tabur sedikit tepung pada meja kerja. Keluarkan doh, tumbuk2 doh untuk membuang udara. Kemudian bahagikan doh kepada 16 bahagian sama besar. Bulat2kan setiap satu dan susun dalam loyang. Buat hingga siap, perap 1 jam.
  5. Bancuh susu segar dengan baki telur dan kacau rata. Sapu atas bun tadi dan taburkan bijan sebagai hiasan. Kemudian bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C, selama 25 minit hingga keemasan. Keluarkan roti dari oven dan biarkan dalam loyang sekejap. Kemudian boleh alihkan bun ke atas redai. Sedap dimakan suam.....Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.