BEN ASHAARI

Saturday, September 19, 2015

SPAGHETTI BOLOGNESE

rsz_1spaghetti_bologggese
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Siang tadi ni che mat masak menu paling simple dan paling senang nak bikin. Tak masak nasi ke?...Ha ah, memang tak masak nasi dan bila tak masak nasi, tiadalah resipi lauk pauk. In sha Allah esok che mat masak, tu pun kalau rajin lah yea. Spaghetti bolognese antara resipi spaghetti yang mudah dibuat dan sedap pada tekak che mat. Perasan tak sos bolognese tu pucat ajer, tak merah? Sebabnya che mat kehabisan stok tomato dalam tin, jadi ku guna tomato masak ranum dalam 250 gram maka sos dia pucat sedikit walaupun dah ditambah sos tomato dan tomato puree. Tapi rasa dia in sha Allah sedap. Che  mat guna 200 gram daging yang dicincang halus atau anda boleh guna daging yang siap dikisar. Sos dia anda boleh buat lebih2 dan simpan dalam peti sejuk atau nak lebih lama, bekukan dalam freezer. Bila2 nak guna tinggal panaskan sahaja dalam microwave. Selain tu kalau nak bikin lasagne, boleh guna sos tadi. Resipi che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN-BAHAN SOS BOLOGNESE :-)
250 gram tomato (atau 1 tin tomato plum, diramas hancur)
1 camca besar tomato puree
3 camca besar sos tomato
200 gram daging cincang, taruk dalam tapis dan cuci bawah air paip, toskan
1 camca teh lada hitam kisar
1 biji bawang holland, didadu
3 ulas bawang putih, dicincang
1 batang kecil lobak merah, cincang halus
2 helai bay leaf
1 camca teh penuh herba oregana kering
1 camca besar cincangan parsley
10 biji buah zaitun hitam (optional)
10 biji jeruk capers
1 liter air rebusan daging (atau guna air biasa)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak zaitun, untuk menumis

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Spaghetti secukupnya
Cincangan daun parsley
Parutan keju parmesan
Sedikit minyak zaitun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SOS BOLOGNESE:- Didihkan air, kelar bentuk X pada setiap tomato dan masukkan ke dalam air mendidih, celur 30 saat, toskan dan rendam dalam air ais. Kemudian siat kulit tomato tadi. Buat hingga siap dan kisar tomato hingga hancur. Ketepikan. Panaskan 1/3 cawan minyak zaitun dalam non stik pan. Tumis bawang holland hingga layu, masukkan bawang putih, lobak merah dan bay leaf, kacau dan masak hingga harum. Tambah tomato puree, kacau dan goreng hingga wangi, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan daging cincang, kacau dan masak hingga daging berubah warna dan airnya kering. Tuang tomato yang dikisar tadi dan masukkan juga sos tomato. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah air rebusan daging, jeruk capers dan black olive (jika guna), kacau dan masak hingga pekat.
  3. Tambah herba oregano dan lada hitam kisar. Kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan gula (gula perlu untuk mengimbankan rasa masak tomato). Masak sekejap lagi dan akhir sekali masukkan cincangan parsley, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK SPAGHETTI BOLOGNESE:- Didihkan air, masukkan sedikit garam dan sedikit minyak zaitun. Kemudian masukkan spaghetti dan rebus hingga lembut atau anda boleh ikut masa merebus yang disyorkan pada pembungkus spaghetti. Toskan, tuang sedikit minyak zaitun dan gaul rata. 
  5. Cedok secukupnya spaghetti ke dalam pinggan sesuai, tuang sos bolognese atasnya, parutkan keju parmesan dan taburkan parsley yang dicincang. Kalau suka boleh drizzlekan sedikit minyak zaitun (extra virgin olive oil) sebelum dihidangkan..


3 comments:

wawa zulkefli said...

sedappppppppppnye . dh lama tk makan jenis bolognese. selalu masak carbonara hihihi

Eyriqazz GTO said...

Antara menu wajib setiap bulan ketika belajar dulu.masak sendiri campak2 je..hehehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tinggal berapa orang kat umah tu CM? Betullah.. ni resepi yang paling simple dan cepat.. sedap plak tukannn

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.