BEN ASHAARI

Monday, September 7, 2015

SINGGANG REBUS IKAN KEMBONG

rsz_singgang_ikann
Assalammualaikum, salam Isnin yang biru...huhu, apa ingat yang kerja waktu pejabat saja ada 'Isnin biru'..kita yang bekerja dari rumah ni pun kadang2 sampai Khamis pun 'biru'. Dah beberapa hari che mat tak boleh nak masuk masakan yang bersantan, tapi bukan lah tak masak, tetap ada, macam hari ni, che mat masak dalcha tapi untuk diri sendiri ku masak singgang rebus ikan kembong. Taruk cili padi lebih sikit. Kalau singgang che mat suka terasa asamnya, baru sedap, tambah pulak pedas dan dimakan selagi panas. Resipi memang mudah, semua main masukkan sekali harung dalam periuk, kecuali ikan dan daun limau purut. Orang tak reti masak pun boleh bikin, tapi kalau orang 'malas' tu susah sikit lah, satu haram pun tak boleh buat kalau dah malas. Bagi anda yang rasa terliur dengan singgang rebus ikan kembong ni, che mat kongsikan resipinya seperti di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kembong saiz besar
1 biji tomato dibelah4
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
10 biji cili padi, belah 2 tapi tak putus setiap 1
1/4 camca teh serbuk kunyit
1 batang serai, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 helai daun limau purut
1/2 kiub pati ikan bilis Maggi (optional)
1 keping asam gelugor
2 camca besar sos ikan
Garam secukup rasa (jika perlu)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan kmbong disiang, cuci bersih dan kerat dua setiap seekor. Ketepikan. Dalam periuk, masukkan bawang besar, halia, bawang putih, serai, asam gelugor, serbuk kunyit, cili padi dan tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan ikan kembong dan kiub ikan bilis (hancurkan terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam periuk). Kacau perlahan dan masukkan sos ikan dan daun limau purut, masak hingga ikan masak. Masak sekejap lagi dan rasa, jika kurang masin, baru masukkan sedikit garam. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan telur dadar....Selamat mencuba!!


13 comments:

adda syuhada said...

alamak singgang tu.nyum nyum

Eyriqazz GTO said...

hohoho..bikinku tak keruan masakan sedap

Nadia Johari said...

sila masakkan untuk saya hari2..hehee

amir zahari said...

singgang selalu dgn ikan tongkol je.. adeh, dapnya.. picit cili padi..

azlia said...

singgang.. pujaan hatiku !!!

azlia said...

singgang..pujaan hati ku!!

yanie yusuf said...

mak yanie suka masak singgang ni kalu dah jemu lauk berat..

Salam Blogwalking: www.yanieyusuf.com

Waahida Zulkipli said...

sedapnya...cicah dgn budu layannnnn

Waahida Zulkipli said...

sedapnya...cicah dgn budu layannnnn

Sumi Jelly said...

singgang la paling masak senang...

Sumijelly.com

Happy walker said...

yummy~

Regards,
(A Growing Teenager Diary Malaysia)

mamawana said...

sedapnyer...

masuri24 said...

boleh ganti ayam tak?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.