BEN ASHAARI

Monday, September 21, 2015

NASI TOMATO YANG MUDAH DIBUAT..

rsz_nt

Assalammualaikum, hari ni che mat cuti masak, dan makan sandwich tadi. Jadi dapatlah kemas2 rumah sikit. Nasi tomato yang anda nampak ni che mat masak semalam. Kebetulan anak buah che mat habis cuti semester dan dia balik ke Shah Alam, jadi che mat masak lah nasi tomato. Semalam ada gak letak gambar skodeng nasi tomato dari dalam periuk. Bagi yang tak tau apa nak masak hari raya aidil adha nanti, bolehlah cuba resipi ni. Che mat guna beras basmathi dan masak dalam periuk nasi elektrik. Bila nasi kering terus che mat masukkan ke dalam kukus dan kukus hingga nasi betul2 masak (kurang lebih 15 minit). Dengan cara ini nasi lebih gembur dan tiada kerak. Alas dulu daun pisang dalam kukus sebelum dimasukkan nasi...

rsz_nt1rsz_nt2
Lauk dia che mat hidangkan amat2 ringkas, hanya bikin pencuk dan ayam masak merah. Kalau suka, anda boleh bikin kari ayam atau daging, dalca, paceri nenas dan acar timun. Nampak tak pancuk che mat tu tak berapa nak menyerlah...huhu, sebab guna nanas dalam tin, stok nenas segar habis. Ayam masak merah tu nanti che mat kongsikan resipinya yea. Kali ni che mat tulis dulu resipi nasi tomato yang begitu senang dibuat....Jomm kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 20 minit, toskan
1 camca besar penuh tomato paste
2 camca besar tomato sos 
5 cawan air
1/2 cawan susu sejat IDEAL
1 genggam kismis
1 pokok daun sup, hiris kasar
1 camca besar bawang goreng
Garam secukup rasa
1 helai daun pandan, disimpul
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 biji bawang besar, saiz sederhana*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1 kiub pati ayam Maggi*(*dikisar halus)
2 camca besar penuh mentega (boleh guna minya sapi)
Hirisan daun sup untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak sapi. Tumis daun pandan, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih hingga harum. Masukkan tomato paste, kacau rata dan masak sekejap, tambah sos tomato dan beras. Gaul rata dan goreng 1 minit dengan api kecil. Kacau sentiasa.
  2. Alihkan ke dalam periuk nasi elektrik, masukkan air dan susu sejat. Tambah garam secukup rasa, kacau dan masak seperti biasa. Sementara itu panaskan kukus, alas kukus dengan daun pisang dan cucuk sedikit daun pisang tadi.
  3. Bila nasi kering (bila lampu pada periuk nasi bertukar ke 'warm'), terus off kan suis periuk nasi dan alihkan nasi tomato ke dalam kukus. Tabur daun sup yang dihiris kasar, kismis dan satu camca besar bawang goreng. Tabur rata2. Kukus 15 minit dan gemburkan.
  4. Hidangkan nasi dengan lauk pauk sampingan seperti ayam masak merah, kari ayam atau daging, dalca, pencuk, acar timun dan paceri nenas...Sedap dimakan panas....Selamat mencuba!..

4 comments:

Kjee said...

Salam Che Mat. Ini pre Aidil Adha punya ker? Hehehe

Kjee said...

Yayyy Che Mat dah Raya Ajee.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ni antara nasi yang wajib dimasak setiap kali raya, tapi tak pernah guna kekdah kukus kemudian ni.. nt Kak Sari cuba sebab mmg betul.. sellau berkerak periuk kita nanti..

zara ismail said...

terliur tengok ayam masak merah che mat tu..bestnye ada paksedare yang pandai masak..tiap hari saya datang makan :)


Anak Anda Picky Eaters?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.