BEN ASHAARI

Monday, September 14, 2015

KUIH COK KERIA

rsz_1kuih_cok_keria
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat ada kelonggaran masa sedikit dan sempat juga bikin kuih cok keria. Ini antara kuih kegemaran che mat, tapi suka yang tidak bersira. Yang tu awal2 dah kena telan. Bakinya che mat sira untuk yang lain. Keledek oren menjadi pilihan kali ini. Che mat suka cok keria yang lembut dan bukan yang lebih tepung, che mat masukkan juga sedikit baking powder. Tapi ia bergantung pada jenis keledek yang anda guna. Kalau terlalu lembut sampai tak boleh nak dibentukkan, tambahlah sedikit lagi tepung. Selain keledek, ada juga yang guna ubi kayu untuk bikin cok keria. Bab menyira cok keria juga begantung pada selera masing2, ada yang suka lebih gula sampai bersakar, dan ada yang tak gemar terlalu manis. Kalau nak guna gula melaka pun boleh tapi anda tak dapat teksture bersakar seperti dalam gambar tapi cok keria anda akan melekit2 sedikit. Jika hendak mencuba, che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini.

BAHAN - BAHANNYA :-)
800 gram keledek oren
3/4 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder
Minyak untuk menggoreng terendam
1/3 cawan gula pasir
1/4 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas keledek, cuci dan rebus hingga empuk, pastikan anda masukkan garam dalam air rebusan tadi. Toskan dan lecek keledek tadi hingga lumat. Biarkan sejuk sekejap. Kemudian masukkan tepung dan baking powder. Gaul rata dengan senduk hingga adunan menjadi doh. Ketepikan.
  2. Siapkan dulang, tabur dengan sedikit tepung gandum. Ambil doh tadi kurang lebih 1 camca besar penuh, bulat2kan dan tekan sedikit seperti membuang begedil. Kemudian cucuk bahagian tengah untuk membuat lubang, kemaskan sehingga ia membentuk seperti kuih donat. Susun atas dulang yang ditabur dengan tepung tadi. Buat kaedah sama hingga doh habis (jika nak cok keria saiz besar, boleh guna 1 1/2 camca besar doh). Ketepikan.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng cok keria dengan api sederhana sambil dibalik2kan hingga kuih keemasan dan masak sekata. Angkat dan toskan. Buat hingga siap.
  4. Keluarkan minyak dari kuali, masukkan gula pasir dan air. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga gula larut. Terus memasak hingga air gula kelihatan berbuih dan pekat. Masukkan cok keria tadi dan gaul hingga rata, masak dengan api kecil sambil dibalik2kan kuih tadi hingga elok bersira dan kelihatan bersakar seperti dalam gambar. Matikan api dan biar sejuk. Boleh hidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi...Selamat mencuba!


7 comments:

Azura Aziz said...

sedapnya CM kuih keria...

Rozita said...

sedapnya cikmat...tadi nampak kat fb pun dah terliur dah...

masuri24 said...

Nampak sangat sedap! Saya suka buat dengan kentang!

hamizah che mat said...

salam BW
JOM FOLLOW SAYA

Nadia Johari said...

sedapnya..haritu dekat umah mak dah makan..mak beli yang sejuk beku punya

seri akmad said...

sekarang ada tepung segera, senang nak buat donut

Tengku Sofia said...

Sedapnya!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.