BEN ASHAARI

Thursday, September 24, 2015

KUEY TEOW, HIDANGAN AIDIL ADHA

rsz_ktk
Assalammualaikum, salam aidil adha untuk semua umat Islam. Che mat tak masak apa2 untuk raya haji kali ini. Memandangkan che mat sorang2 ajer, aku makan apa yang ada sudahlah, bukan apa, malas nak masak beriyea dan kalau tak habis nak kena simpan2 dalam peti sejuk. Pagi tadi che mat goreng tempe dan makan sama sambal kicap, orang Johor kan, mana sah kalau takde sambal kicap. Yang tu untuk sarapan dan untuk makan tengah hari, che mat goreng kuey teow. Kuey teow che mat simpan dalam freezer, bila nak guna panaskan dalam ketuhar mikro. Sebab makan sorang, che mat goreng dalam 150 gram kuey teow (kurang lebih lah yea, sebab main agak2 saja masa masak tadi). Resipi kuey teow goreng takde lah susah mana dan sedap dimakan selepas dimasak, ketika masih panas. Kalau dah sejuk ok juga cuma kurang sikit lah. Kalau nak mencuba, resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram kuey teow (kurang lebih)
1 genggam taugeh
20 tangkai kucai, kerat pendek
1 biji telur, dikacau
6 ekor udang saiz besar, buang kulit, cuci dan toskan
1 genggam isi kerang
2 camca besar sambal tumis
1/2 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap pekat
1 camca besar kicap lemak manis
Sos ikan secukup rasa
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
Sedikit air
Cili hijau, jeruk untuk dimakan bersama kuey teow goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan sambal tumis, sos tiram dan kacau rata. Masukkan udang dan kerang, gaul dan masak hingga udang berubah warna. Sementara itu, taruk kuey teow dalam tapis dan cuci bawah air paip, toskan dan masukkan ke dalam kuali. Kacau rata.
  2. Tolak kuey teow ke tepi kuali, masukkan telur dan masak hingga telur kental sikit. Gaul rata dengan kuey teow tadi. Masukkan kicap pekat, kicap lemak manis dan sos ikan secukup rasa. Kacau rata, tambah sedikit air jika suka kuey teow yang berkuah. 
  3. Tambah taugeh dan kucai, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama cili hijau jeruk. Sedap dimakan panas..


3 comments:

aeinna Musa said...

Unik gak makan kueh tiaw di pagi raya;)hee

Cik Yanie said...

salam aidiladha :)

Pretty vrach said...

sedapnye cik mat..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.