JOMM BUAT PIZZA !...

rsz_pgp

Assalammualaikum, salam semua....hari ni che mat tak masak nasi dan kemungkinan agak kurang entri2 lauk dan sebagainya. Rasanya lama dah tak bikin pizza. Kalau dulu pizza boleh dikatakan agak asing bagi orang2 Malaysia, tapi kini tidak lagi. Merata ada jual pizza, baik dari kedai seperti pizza hut atau domino's mau pun yang dijual di pasar2 malam. Pizza dikatakan berasal dari Italy. Ia doh roti yang dileperkan, kemudian disapu sos tomato, disusun dengan hirisan ayam, herba2 dan sebagainya kemudian ditabur dengan parutan keju mozarella. Dibakar hingga keju mencair dan roti kekuningan. Untuk mendapat rasa keju yang enak, pizza seelok2nya dimakan ketika masih hangat dan ini akan menghasilkan keju yang bertali2 bila pizza dipotong dan ditarik...

rsz_pgp1
Resipi yang che mat kongsikan nanti sama macam yang pernah che mat buat selalu dan ia menjadi resipi pilihan setiap masa. Sebab apa?...Sebab bahannya yang mudah didapati, menghasilkan roti pizza yang lembut walaupun dah sejuk. Untuk inti anda boleh guna apa2 bahan yang anda suka. Kalau ada baki2 rendang daging atau ayam boleh gunakan. Tapi kalau rendang ayam, jangan lupa buang tulang ayam tu dulu, jangan main lambak ajer atas doh pizza, ada yang tercekik nanti. Kalau nak senang guna sosej atau macam che mat guna beef pepperoni (boleh beli di MyDin, Tesco, Aeon dan pasaraya2 besar yang lain). Resipi ini akan menghasilkan 2 keping pizza berukuran 9 inci. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHAN UNTUK DOH PIZZA :-)
300 gram tepung gandum (boleh guna tepung roti)
6 gram instant yeast
30 gram mentega
1 camca besar penuh gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam halus
1 1/2 camca besar madu
170 ml air suam
Sedikit tepung gandum. untuk ditabur

BAHAN-BAHAN TOPPING :-)
Sos tomato secukupnya
Hirisan bawang besar, dileraikan
Traffic light capsicum, didadu
Beef pepperoni secukupnya
Keju mozarella scukupnya
Sedikit hirisan parsley untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH PIZZA :- Masukkan instant yeast dalam mangkuk, masukkan juga 1/2 bahagian gula halus (guna gula halus dalam senarai resipi untuk doh). Tuang 100 ml air suam, kacau rata dan biar 10 minit hingga yeast berbuih. Sementara itu, dalam mangkuk adunan, masukkan tepung gandum, mentega, baki gula halus, garam, madu dan bread improver. Gaul hingga semua rata.
  2. Buat lubang di tengah2 adunan tadi dan tuang bancuhan yeast. Gaul perlahan dan tambah baki air sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Uli sekejap hingga doh licin. Tutup mangkuk adunan dengan plastik cling dan perap 45 minit - 1 jam hingga naik sekali ganda.
  3. UNTUK PIZZA :- Panaskan oven pada suhu 200C. Tabur tepung pada meja kerja. Keluarkan doh dan bagi dua bahagian. Amabik satu bahagian, leper2kan dan alihkan ke dalam loyang berukuran 9 inci yang telah disapu dengan sedikit minyak masak. Tekan2 doh tadi sehingga memenuhi loyang, pastikan bahagian tepi doh tebal sedikit.
  4. Sapukan permukaan doh pizza dengan sos tomato secukupnya. Susun gegelang bawang, traffic light capsicum yang telah didadu, parutan keju mozarella secukupnya dan beef pepperoni. Buat kaedah sama dengan baki doh dan bahan2 lain. Bakar dalam oven selama 15 minit (guna rak pertama dari bawah jika oven anda saiz besar) atau hingga keju mencair dan bahagian bawah roti pizza keperangan. Tabur sedikit hirisan parsley sebelum dihidangkan. Sedap dimakan selagi hangat....selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

  1. Kita suka memasak n try2 resepi baru... slalu rujuk blog CM jugak untuk idea nk masak apa hrini, esok dan sterusnya. rasa mcm nk gi terjah dapur CM hahaha nk tengok CM masak live..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.