BEN ASHAARI

Saturday, September 26, 2015

CEKODOK UDANG GERAGAU...

rsz_cug
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Hari ni che mat masukkan entri agak awal, entri sarapan pagi. Sejak2 tinggal sorang ni, memang tak masak sangat, makan apa yang ada dan kalau masak pun tak delah yang 'real' punya seperti biasa. Bukan apa, kalau masak tak sapa nak makan, lepas tu malas nak simpan2 dalam peti sejuk bagai, bikin sesak ajer, dah lah peti sejuk che mat macam 'tesco + mydin + econsave', dia punya kepadatan...dapat bayangkan tak? Tadi ada yang tanya mana che mat dapat stok udang geragau segar ni?..Sebenarnya memang ada simpan dalam freezer. Biasanya kalau beli, terus che mat bagi2kan dan masukkan dalam plastik berasingan, jadi masa nak guna tak perlulah keluarkan seketul besar. Ambil yang dalam bungkusan kecil2 tu saja dah cukup. Udang geragau ni pun ada jenis2 juga. Ada yang warna putih melepak dan ada satu lagi warna kelabu sikit. Tu sebab kalau anda lihat belacan, ada yang warna cerah dan ada tu warna gelap.

rsz_cug1
Resipi ini akan menghasilkan adunan yang agak banyak juga, Bagi che mat yang tinggal seko2 ni, satu adunan boleh goreng 4 kali, tu pun ikut saiz besar mana cekodok yang anda bikin. Kalau macam dalam gambar tu che mat goreng kurang lebih dalam 12 biji. Adunan selebihnya masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk. Satu lagi cekodok ni bukan jenis garing sangat, tapi lebih pada lembut dan gebu dan in sha Allah tak serap minyak. Sesuai untuk sarapan atau minum petang atau cemilan waktu2 senggang. Kalau nak bikin masa tetamu datang pun ok. Sedap dimakan bersama sos cili dan sebagainya, nak cicah dengan kuah gulai yang semalam2 punya pun ok...Resipi memang mudah, dan memang ini hanya cekodok, tapi che mat pasti masih ada yang gagal nak bikin cekodok, yea tak?....Berkongsi ilmu bukan nak menunjuk pandai, tapi satu kewajipan kita sebagai hamba Allah, lagi pun ia 'percuma'..ada che mat minta bayaran?.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan penuh udang geragau segar, cuci dan toskan
2 cawan tepung gadum
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred A
1 1/2 cawan air (atau lebih sedikit kalau anda guna telur saiz kecil)
1 camca teh rata garam
1 pokok daun bawang, hiris halus
1 pokok daun sup, hiris halus
1 biji bawang besar, dadu
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan udang geragau, bawang besar, daun sup, daun bawang, cili merah, cili hijau, garam dan baking powder. Gaul hingga rata. Masukkan tepung dan telur. Gaul hingga semua rata.
  2. Tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat. Sebab che mat guna telur gred A, che mat habiskan 1 1/2 cawan air tu. Rehatkan adunan selama 15 minit.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Kemudian sudukan adunan cekodok tadi ke dalam minyak panas, buat 10 - 15 biji sekali goreng, bergantung pada saiz kuali anda. Goreng dengan api sederhana besar hingga kekuningan. Balik2kan cekodok agar masak sekata. Angkat dan toskan minyaknya. Hidangkan panas bersama cili sos..
CATATAN MAT GEBU :- Disebabkan adunan cekodok ada baking powder, jangan cedok banyak2 sangat masa masukkan dalam minyak panas, cedok 1/2 sudu besar dah cukup untuk sebiji cekodok, tapi kalau nak saiz cekodok besar boleh taruk 3/4 atau 1 camca besar. Kalau nak comel lagi guna tangan untuk mengcekodokkan adunan anda...tapi awas jari, jangan terkena minyak panas!....Selamat mencuba!!


3 comments:

rosita indera sharil said...

Kami kat labuan/ sabah panggil bubuk. Kalau musim dia, memang suka buat cucur dan belacan.

Kjee said...

Kita ada udang geragau warna pink gitu! Nak cubalah resipi ni. Tq.

Kak Nita said...

*mmg sedap tu che mat..kalu makan sambil tengok tv mmg tak sedor habih sepinggan..hihi

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.