BEN ASHAARI

Tuesday, September 15, 2015

AYAM MASAK KALIO

rsz_ayam_kalio

Assalammualaikum, salam semua. Anda pernah makan ayam kalio?..Che mat pernah juga masak dulu2, masa tu zaman takde blog2 ni semua, internet pun rasanya tak sepopular sekarang, maksudnya bukan satu keperluan. Hari entah macam mana boleh termengidam ayam kalio. Kalau kita perhatikan ayam kalio seolah2 masakan rendang tapi tidak terlalu pekat dan kering seperti rendang. Yang che mat masak ni ayam kalio style Minang. Orang peranakan baba nyonya juga menjadikan menu ayam kalio sebagai salah satu juadah dalam menu mereka, terutama di hari2 perayaan seperti Tahun Baru Cina dan sebagainya (perlu diingatkan mereka ini orang cina tapi telah mengadaptasi budaya Melayu dalam kehidupan harian mereka terutama dari segi makanan, pakaian dan bahasa melaui perkahwinan campur dengan orang2 tempatan pada zaman dulu kala, tapi mereka bukan Islam).

rsz_ayam_kalio1
Masakan ini sesuai dihidangkan sama nasi putih atau pun ketupat. Tidak pedas dan kanak2 juga boleh makan. Tetapi tidak menjadi kesalahan jika anda nak masukkan lebih cili (atau boleh guna cili padi), dalamnya. Selalunya mereka menggunakan ayam kampung atau ayam tua untuk memasak kalio. Tapi untuk menjimatkan masa, che mat guna ayam daging kurang lebih 800 gram). Menu ini boleh dikategorikan sebagai masakan mudah dimasak dan bahan2 juga tidaklah banyak sangat. Jika anda suka lebih berkuah, tak perlu masak sampai agak pekat seperti dalam gambar tu yea. Pandai2 lah adjust ikut selera masing2...Jika ingin mencuba, che mat tuliskan resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
800 gram ayam daging (kurang lebih), potong ikut suka, cuci dan toskan
4 helai daun limau purut
3 batang serai
2 helai daun kunyit
1 liter santan
1 camca teh serbuk lada sulah
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Bawang goreng untuk hiasan

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci kunyit dihidup, dibakar hingga wangi
5 biji buah keras, dipanggang dan hiris halus
10 tangkai cili kering, buang biji, dan rendam dalam air panas, toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1/2 cawan minyak masak. Tumis serai hingga harum, kemudian masukkan bahan2 kisar halus, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Masukkan daun limau purut dan 1 helai daun kunyit (siat2kan). Masak guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang santan dan tambah sedikit air jika perlu (anggaran 1 cawan), Kacau rata dan masak hingga menggelegak. Masukkan garam secukup rasa, lada sulah dan sedikit gula.
  3. Kecilkan api dan masak hingga kuah kalio pekat dan naik minyak, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur bawang goreng sebelum dihidangkan bersama nasi putih atau pun ketupat. Selamat mencuba!!.


4 comments:

indai igat said...

Nampak sedap
la che mat

Nadia Johari said...

air liur dah terkeluar ni

Sis Lin said...

Hai kekandaa..
Dinda datang sini nak curi respi hehehehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Sari datang ni!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.