BEN ASHAARI

Saturday, September 12, 2015

ASAM PEDAS TELUR IKAN..

rsz_asam_telur_ikan
Assalammualaikum, salam semua. Selamat bertemu kembali setelah tidak bersiaran untuk beberapa hari. Masa untuk kemaskini blog agak terbatas dan mood juga seperti tidak menggalakkan sangat...hurmm. Hari ni che mat curi2 masa ambik gambar dan tulis entri di blog ini. Asam pedas seperti tidak boleh dipisahkan dari che mat. Hampir setiap minggu mesti ada menu asam pedas, Telur ikan menjadi kegemaran bonda che mat. Tapi tidak lah selalu, kerana sedia maklum telur ikan kandungan kolestrol tinggi. Che mat guna kurang lebih 400+ gram telur ikan tenggiri (tapi kan dari rupa paras dan warna telur tu, macam telur ikan tongkol ajer...hurmm). Anda ada dua pilihan, pertama anda boleh bungkus telur ikan tadi dengan daun kunyit dan sematkan dengan lidi sate atau boleh masuk terus macam che mat masak tu. Che mat masukkan sawi jeruk sebagai bahan sampingan (atas pemintaan)....Resipi seperti asam pedas biasa....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram (kurang lebih), telur ikan tenggiri atau tongkol
4 kelopak sawi jeruk, potong kecil dan rendam
1 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
1/2 camca besar pes asam jawa
1 kiub ikan bilis MAGGI (optinal)
2 senduk nasi cili kisar
1 camca teh lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci dan toskan. Panaskann minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis serai hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi, tambah cili kisar kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), kacau dan biar mendidih. Masukkan sawi jeruk (tos dan perah airnya) dan telur ikan. Kacau perlahan dan biar telur ikan masak.
  3. Masukkan bunga kantan, daun kesom, kiub ikan bilis (jika guna) dan lada hitam. Kacau perlahan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula, Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar dan ikan goreng..


5 comments:

aeinna Musa said...

alamak...bestnye!

Eyriqazz GTO said...

Hohohoho..bilala dapat merasa masakan cikmat gebu ni..

masuri24 said...

Tak pernah masak asam pedas apa pun.. seban en suami x berapa nak makan.. hehhe

yozi said...

Jadi ngiler dan lapar setelah membaca postingan ayam kalio ini.. Kalau mau buat, saya nggak biasa masak. Terpaksa sepertinya harus nyari diluar, di rumah makan minang.

yozi said...

Jadi ngiler dan lapar setelah membaca postingan ayam kalio ini.. Kalau mau buat, saya nggak biasa masak. Terpaksa sepertinya harus nyari diluar, di rumah makan minang.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.