SAMBAL UDANG TEMPOYAK

rsz_1ss
Assalammualaikum. Salam Khamis semua. Hari ni che mat masak asam pedas, tapi tak perlu dijadikan entri sebab dah biasa sangat. Tapi ada permintaan suapaya che mat kongsikan resipi sambal udang tempoyak yang che mat bikin tempoh hari masa Ben datang ke Sedenak. Disebabkan che mat takde gambarnya, maka ku pinjam gambar dari Ben. Sambal udang tempoyak ini amat mudah dibuat dan sedap dimakan bersama nasi atau roti. Anda ada dua pilihan, kalau suka pedas boleh guna cili padi, kalau tak tahan pedas boleh guna cili merah atau gandingkan cili merah dan cili padi. Che mat syorkan anda guna cili hidup untuk sambal ini dan bukan cili kering atau cili boh. Selain udang, anda boleh guna ikan bilis atau sotong. Resipi che mat tuliskan seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram udang saiz sederhana, kupas kulitnya, cuci bersih dan toskan
1 1/2 camca besar tempoyak
4 papan petai, ambil isinya
1 keping asam gelugor
1/3 camca teh serbuk kunyit
1 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, dihiris
1/2 cawan pati santan
Garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan air
Minyak untuk menumis

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
5 biji cili merah
5 - 6 biji cili padi (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar), tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit, kacau rata. Masak hingga naik minyak. Tambah tempoyak, air dan santan. Kacau rata dan biar mendidih, masak dengan api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan isi petai, asam gelugor dan udang, Kacau rata dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan hirisan daun kunyit. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas atau roti.

Post a Comment

5 Comments

  1. sedapnyeeee...lame xbuat ni..uhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Che Mat. Kebetulan ada tempoyak dan petai blh la cuba resepi ni

    ReplyDelete
  3. sedapnya..x prnah tau udang pun leh masak tempoyak...

    ReplyDelete
  4. Saya dah cuba resipi ni semalam. Bertambah-tambah nasi kami suami isteri. Alhamduliah

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.