IKAN KELI BERLADO, PEMBUKA SELERA..

rsz_ikan_keli_berlado
Assalammualaikum, salam Khamis. Setelah che mat cuti berblog untuk beberapa hari, dengan izin Allah, hari ni diberi kesempatan waktu untuk mengemaskini blog tiffinbiru. Masa che mat agak terhad 2 - 3 hari lepas. memang ada masak, cuma keadaan tak mengizinkan untuk che mat ambik gambar, kena pulak siku tangan kiri tiba2 sakit. Untuk permulaan hari ini che mat masak ikan keli berlado dan asam rebus ikan kembong campur terung. Dua menu simple dan amat ringkas serta mudah dimasak. Untuk asam rebus tu che mat tak jadikan entri sebab senang sangat nak bikin. Ikan keli berlado ini dalam kategori senang dimasak dan sedap dimakan. Kena pulak dengan nasi panas, curah kicap JALEN sikit, ada telur dadar dan ulamkan dengan petai....tak yah cakap wakk, awek menonong jalan depan pun sah2 tak toleh punya! Bagi anda yang tak makan ikan keli atau ikan sungai, boleh ganti dengan ikan kembong, cencaru atau ikan pari....Jika ingin mencuba, jomm lihat resipi di bawah ini, senang, mudah dan cepat dimasak..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 ekor ikan keli, saiz sederhana
1 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh garam
 3 - 4 biji limau kasturi, perah jusnya
1 1/2 camca teh gula
Sos ikan secukup rasa

BAHAN - BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
6 biji cili merah
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan keli disiang, kemudian kerat pada beberapa bahagian. Cuci, toskan dan gaul dengan 1 camca besar tepung gandum. Perap 10 minit kemudian bilas. Gaulkan pulak dengan sedikit jus limau kasturi hingga rata dan perap sekejap. Cuci kembali, toskan dan masukkan serbuk kunyit dan garam. Gaul rata dan goreng hingga ikan masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum. Masukkan gula dan kacau rata, tambah sos ikan secukup rasa, kacau dan masukkan ikan keli goreng. Gaul hingga rata dan masak dengan api kecil. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi (taruk sikit dulu, rasa dan jika perlu baru tambah lagi), kacau rata dan rasa, jika ok  boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, telur dadar dan kicap JALEN....Selamat mencuba!!

Post a Comment

5 Comments

  1. sedapnya keli berlado...baru mask berlado hrini..tapi talapia berlado..huhuhu

    ReplyDelete
  2. uish..menggoda jiwa ni..hehe


    datang singgah dari bloglist ena , nak jemput JOIN dan SUPPORT 1st GA ena : http://www.aeinnamusa.com/2015/08/giveaway-1.0-by-ena.html

    TIA

    ReplyDelete
  3. emm dap..teliur tgk

    jom la singgah blog saya
    humairasany.blogspot.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.