DAGING MASAK TEMPRA

rsz_1daging_masak_tempra
Assalammualaikum, salam semua. Entri yang ringkas dari che mat. Masak siang tadi sebelum ke Johor Bahru atas urusan keluarga. Hari ni che mat masak 2 menu yang begitu senang dan simple. Daging masak tempra dan sup kaki ayam. Sup kaki ayam tu che mat tak jadikan entri sebab sama macam resipi sup2 ayam, cuma taruk kaki ayam saja. Daging masak tempra ini sama macam daging masak kicap, tapi ada beza sikit. Masak tempra adalah satu menu klasik orang peranakan baba nyonya. Selain daging, telur, ayam, ikan, terung juga boleh dimasak tempra. Sedap dimakan bersama nasi panas yang dimasak lembut atau bubur nasi. Jangan lupa sambal belacan untuk menambah ke pengsa nan masa anda makan nanti. Resipi mudah seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan*
1 inci halia, ditumbuk halus*
3 ulas bawang putih, ditumbuk halus*(*digaul rata dan perap sekejap)
1 camca besar penuh gula pasir
1/2 camca teh cuka makan
1 camca teh serbuk lada sulah
1 biji bawang besar hiris bulat dan leraikan
1/2 biji trafficlight capsicum, dipotong dadu
2 camca besar kicap pekat
1 - 2 camca besar kicap masin JALEN
1 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak, masukkan gula pasir, dan biar cair dan bertukar menjadi karamel, guna api kecil. Kemudian masukkan daging yang diperap tadi, gaul rata dan masak hingga daging kecut.
  2. Tambah kicap pekat, kicap masin dan air. Kacau rata dan masak hingga pekat dan daging empuk. Tambah cuka dan serbuk lada sulah. Kacau, tambah bawang besar dan traffic light capsicum. Gaul rata.
  3. Masa sekejap hingga pekat. Rasa dan jika kurang masin anda boleh tambah sedikit lagi kicap masin. Hiaskan dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas atau bubur nasi....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. mudah disediakan dan sedap..mesti cuba ni. tq utk resepinya

    jemput singgah www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  2. ni kalau makan dengan nasi panas2 ni sekejap jer dua pinggan CM..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.