BEN ASHAARI

Thursday, July 9, 2015

RAMADAN 21 : PECEL IKAN PARI, MUDAH DIBUAT.

rsz_pecel_pari
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat saja nak kongsikan menu berbuka semalam. Kadang2 naik buntu juga otak bila fikir nak masak menu berbuka. Kat rumah che mat ni, nasi satu hidangan wajib ada, dan che mat pun jenis tak kesah, mi hoon pun sedap juga dan tak payah masak nasi. Macam sahur pagi tadi, che mat makan maggi kari sebab dah mengidam nak makan tu sejak 2 - 3 hari lepas. Pecel ikan pari antara hidangan tradisi orang jawa selain pecel ikan keli atau ewak lele. Ada juga che mat nampak orang bikin pecel ayam. Bahan paling utama untuk pecel ialah cekur atau kencur. Kuah untuk pecel ikan pari ini menggunakan santan dan memang warnya putih dan ikan pari dibakar hingga masak dulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah pecel. Boleh lah cuba untuk berbuka nanti ok, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari, dibersihkan dan perap dengan jus limau nipis
2 1/2 cawan santan kelapa
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
4 inci ubi cekur*
25 biji cili padi kampung, warna hijau*
Sebesar ibu jari belacan, dibakar*(*ditumbuk halus)
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
3 helai daun cekor, hiris halus
Beberapa biji cili padi, dihiris untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dicuci bersih dan toskan. Gaul dengan sedikit garam, kemudian bakar ikan pari hingga masak. Ketepikan. Masukkan santan ke dalam periuk bersama bahan2 tumbuk halus, asam gelugor dan masak dengan api kecil hingga mendidih, kacau sentiasa.
  2. Bila kuah pekat, boleh masukkan ikan pari bakar, kacau perlahan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan hirisan daun cekur, kacau rata dan masak sekejap, boleh matikan api. Tabur hirisan cili padi sebelum dihidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.