RAMADAN 14 : SARDINE TUMIS BELIMBING BULUH

rsz_saardine
Assalammualaikum, menu berbuka puasa che mat untuk 14 Ramadan ini amat mudah dan ringkas. Hanya nak makan saridine yang ditumis kemudian campakkan belimbing buluh. Kadang2 tekak ni bukan nak makan benda yang terlalu susah nak masak, sardine pun dah cukup bess sangat. Tuang kicap lemak manis Jalen sikit...nikmatnya. Seperti biasa, sardine pilihan che mat tentulah cap ayam, selain tu che mat suka satu jenis lagi jenama 'Pertima" yang dari Terengganu tu. Biasanya che mat suka sardine dimasak pedas dan lebihkan halia, selain ditambah serai dan bunga kantan. Sebab dah taruk belimbing buluh, maka che mat skip asam, dan untuk asam selaluya guna jus limau kasturi atau limau nipis. Satu lagi che mat suka masukkan sedikit kicap cair untuk menggantikan garam. Apa2 pun cara memasaknya semua bergantung pada anda. Sesuai juga untuk bersahur nanti. Tak reti masak sardine?...jomm kita masak sama2..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 tin sederhana sardine cap ayam atau sebarang jenama sardine pilihan anda
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
3 ulas bawang putih, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 batang serai, diketuk
6 biji cili padi, belah 2 setiap 1
5 - 6 biji belimbing buluh, belah 2 tapi tak putus setiap 1
1 camca besar sos cili
2 camca besar cili kisar
Garam secukup rasa
1/2 cawan air
Sedikit hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak masak, tumis bawang putih, halia dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan sos cili, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Masukkan sardine bersama sosnya, kacau dan tuang air dan biar mendidih.
  2. Masukkan bawang besar, cili padi dan bunga kantan. Perasakan dengan 1/2 camca teh garam dan kacau rata. Akhir sekali masukkan belimbing buluh, masak dengan api kecil hingga belimbing lembut. Matikan api dan tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan kicap JALEN....yum..yumm...

Post a Comment

2 Comments

  1. t.kasih che mat,idea baru nk masak sardin

    ReplyDelete
  2. Boleh dibuat ni time kehabisan stok brg basah..ehhe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.