PISANG GORENG CHEESE.

rsz_pisang_cis
Assalammualaikum, salam semua. Masa che mat betul2 terhad. Kesibukkan melanda dan dengan keadaan cuaca yang agak panas sekarang ni jadikan puasa kali ini agak meletihkan. Dah 3 hari che mat tak sempat nak update blog, macam mana nak update, dah gambar pun tak sempat nak ambik. Bila siap masak. dah ada pekara lain yang menunggu untuk dibereskan. Lagi pun tak masak apa sangat, cuma menu2 biasa saja. Ini sebenarnya antara menu berbuka che mat. Bonda goreng pisang nipah dan kebetulan ada baki cheddar cheese lebih che mat bikin kek lapis tu hari, maka ku sagatkan atas pisang goreng tadi. Topup lah cekelet, dah jadi pisang goreng cheese. Rasanya sejak trend pisang goreng cheese ni hangat di media2 sosial che mat takde lah beria nak mencuba. Resipi memang mudah sangat...seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
Pisang nipah secukupnya
Cheddar cheese secukupnya
Coklat susu secukupnya

BAHAN-BAHAN BATTER :-)
1 cawan tepung beras cap teratai
2/3 cawan air (kurang lebih)
1/2 camca teh garam
1 biji telur
Beberapa titik pewarna kuning makanan (che mat tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh semua bahan2 untuk batter, kecuali air. Tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan whisk hingga bancuhan licin dan tidak berbintil. Ketepikan. Sementara itu pisang dibelah 2 setiap satu, ini bergantung pada ketebalan dan saiz pisang yang anda guna. 
  2. Panaskan minyak untuk menggoreng, celop pisang dalam adunan batter dan masukkan perlahan2 ke dalam minyak panas. Goreng pisang hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Buat hingga siap.
  3. Ambil beberapa keping mengikut kuantiti yang anda perlukan (che mat guna 5 keping pisang goreng) dan susun dalam pinggan sesuai. Parutkan keju cheddar secukupnya atas pisang goreng tadi dan juga sedikit parutan coklat susu. Hidangkan segera....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

4 Comments

  1. trending kan sekrang pisang goreng cheese ni.. tangkap leleh betul..

    ReplyDelete
  2. alaaaa.. sedapppp nyeee...
    lama tak makaannn ...

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya saya ucapkan buat blogger makanan fav saya saudara tiffin biru, moga sukses selalu hendaknya :)

    ReplyDelete
  4. petang2 terbaca entry ni pulak... harus la nak cari bahan n buat, resepi dari blog tiffin biru ni tak pernah mengecewakan, trima kasih sudi berkongsi ilmu =)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.