BEN ASHAARI

Wednesday, July 15, 2015

KARI CAIR IKAN TENGGIRI..

rsz_kari_encer
Hari ni agak meletihkan dan menu yang anda nampak ni juadah berbuka puasa 2 hari lepas. Bulan puasa kali ni, che mat masak kari cair ikan tenggiri sekali ini saja. Rasa ngidam nak yang macam ni. Tak nak kari yang kuah pekat tu, nak yang encer atau cair. Che mat masukkan sebiji terung ungu tak lupa tomato sebagai bahan sampingan. Bila dah penghujung ramadan ni, menu pun yang simple2 saja. Maklumlah bila raya nanti menu yang boleh dikatgeorikan 'kaya-raya' akan muncul. Che mat ada masa nak juga ubah menu hari raya, tapi nak kata apa, kita lebihkan pada yang tua, mereka paling utama. Kari cair ni che mat guna rempah dari Batu Pahat, rempah cedok, tapi anda boleh guna apa saja rempah yang anda suka. Rempah kari SIY tu agak pedas, jadi mana yang tak tahan pedas tak perlu tambah cili. Resipi mudah seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 - 4 keping ikan tenggiri
1 biji terung ungu
1 biji tomato
2 camca besar penuh rempah kari ikan 
1/2 cawan santan
4 biji bawang merah kecil, hiris*
1 ulas bawang putih, hiris*
1/4 camca teh jintan halus*
1/4 camca teh jintan kasar*
1/4 camca teh biji sawi*
20 biji halba*
1tangkai daun kari*
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, anggaran 4 camca besat, tumis bahan2 bertanda (*), hingga harum. Sementara itu bacuh rempah kari ikan dengan sedikit air, kacau rata dan masukkan ke dalam periuk, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Tuang air (anggaran 2 1/2 cawan), kacau rata dan biar mendidih. Masukkan asam gelugor, ikan tenggiri dan terung, Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Masukkan santan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. 
  3. Masak hingga terung lembut, akhir sekali masukkan tomato matikan api. Biar tomato lembut sendiri. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan, telur dadar dan ulam2man....Selamat mencuba!!


3 comments:

Syasya Harun said...

Sedapnya...sib baik dh nak berbuka...xdela terliur sgt....

Kak Mahh said...

Amat jarang guna halba.

Azlinda Azman said...

Pinjam resipi ;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.