BEN ASHAARI

Monday, July 6, 2015

BISKUT RAYA 6 : BISKUT SEMPERIT CINTA SAKTI

rsz_semperit

Hari ni che mat kongsikan dengan anda biskut raya yang che mat buat tempoh hari. Biskut semperit cinta sakti. Sebenarnya takde lah sakti sangat, saja aje taru nama tu. Asal2nya biskut semperit biasa, tapi setelah che mat tepekkan hiasan bentuk cinta, terus ku taruk nama 'cinta sakti', biar sapa yang makan terus teringat2 'mat gebu'....haha. Ini resipi biasa saja. Setiap tahun tiada apa sangat perubahan, semua biskut yang sama. Satu tebiat che mat, tak suka biskut2 yang leceh dan yang kena drizzle coklat bagai. Aku suka yang simple dan tak banyak karenah. Tu pasal bila ada orang nak oder biskut raya, awal2 kata tak nak, sebab tahap kesabaran nak mentenkan kejelitaan biskut, memang takde dalam diri. Jadi anda kena lah faham. Setakat nak kongsi resipi biskut yang telah che mat cuba dan rasa,  itu memang tugas sebagai ku sebagai bloger masakan...

SEMPRIT CINTA SAKTI
Untuk acuan semperit ini anda boleh guna beberapa corak dan acuan dia ada 2 jenis, satu guna pam, satu lagi tekan guna ibu jari. Terpulang pada anda nak guna yang mana satu. Dan acuan yang diperbuat dari tembaga  (jenis yang tekan guna jari) dan plastik yang guna pam. Masa anda paipkan adunan dalam dulang pembakar, jangan rapat sangat kerana ia akan mengembang bila dibakar. Jika suka, anda boleh juga warnakan adunan semperit, guna 2 jenis warna berbeza untuk mendapat corak marble. Biskut ini jenis senang dibuat, dan tak ambil masa lama untuk disiapkan. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram mentega (che mat guna jenama emborg)
1 kuning telur
150 gram gula aising (che mat guna 130 gram)
250 gram tepung red rose (che mat guna tepung gandum)
150 gram tepung kastard (che mat guna Bird Custard)
30 gram tepung jagung
1 camca teh esen vanilla
Hiasan bentuk cinta, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, sediakan dulang pembakar, che mat tak sapu apa2 pada dulang pembakar, tapi anda boleh saja nak sapu dengan sedikit mentega atau alaskan dengan kertas minyak. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan kuning telur dan putar rata, jangan sampai kembang. Sementara itu satukan tepung red rose, tepung kastard dan tepung jagung, gaul rata dan ayak.
  3. Perlahankan kelajuan mesin, dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan adunan menjadi doh yang lembut. Masukkan dalam acuan semperit dan tekan atas dulang pembakar. Buat kurang lebih 2 inci panjang, pastikan anda jarakkan, buat hingga siap dan hias dengan sebiji hiasan bentuk love atas setiap biskut.
  4. Bakar selama 15 - 20 minit atas hingga masak, biarkan sekejap atas dulang pembakar untuk 3 - 4 minit, boleh dialihkan atas jaringan dan biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...Selamat mencuba!

5 comments:

Index Apk said...

Aku penah try buat biskut ni.. Mmg Sedap.. Time nk buat lg sekali, aku x jmpe resepi.. Last2 ambik resepi lain.. Masih x sama mcm yg ni.. Yg ni Sedap..

Azura Aziz said...

bestnya biskut dahlia ni...

Mrs Little Voice said...

saya dah cuba yg semperit dahlia tu...sedap

Ummu Hanan said...

Akan mulakan projek ikut resepi ni che mat.. Mudah je bahan dia rupenya yer.. Tak sabar nak cuba buat sendiri juga..^_^

Julie M said...

Terima kasih banyak2 Che mat, utk resepi ni...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.