BEN ASHAARI

Tuesday, June 30, 2015

TUMIS SAYUR CAMPUR ISI AYAM...

rsz_campur_sayur
Salam semua, bila bulan Ramadan, selalunya kita akan kurang berbelanja barang dapur terutama sayur-sayuran. Dan che mat sendiri bila beli kadang2 sampai berhari2 tak guna, yelah kita cuma nak guna sikit, tapi beli bukan boleh sikit, contoh macam capsicum, beli saiz paling kecil pun, guna cuma 1/2 biji, yang 1/2 lagi tu simpan dalam peti sejuk. Lama2 lupa terus kecut dan tak boleh guna, dah membazir. Harga pulak bukan murah, maka tadi siang che mat lakukan operasi pembersihkan, Macam2 ada termasuk 6 batang asparagus yang masih elok, phewww, selamat kalau terbuang dah rugi banyak, asparagus kan mahal. Ada juga sayur2 lain yang masih elok, che mat campur2kan semua dah jadi satu menu yang sedap...sedap ke?....haha, tentu lah, takkan nak kata tak pulak, dah sendiri yang masak. Tapi che mat suka masak macam ni, boleh ratah2 macam tu saja selain dimakan sama nasi. Kalau ikutkan resipi takde lah susah mana, bak kata orang Muo, resipi cempak2 ajer....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam, potong dadu, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk lada sulah*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
6 - 7 batang asparagus, kerat pendek
1/4 bahagian traffic light capsicum, dipotong dadu
3 batang putih jagung, hiris nipis
1/2 batang lobak merah, belah 4, hiris serong setiap 1 belahan
7 biji sweet pea, kerat 2 setiap 1
5 tangkai kacang buncis, potong pendek
2 kelopak kobis, potong kecil
1 camca besar sos tiram
1/2 camca teh lada sulah
1/2 camca teh garam atau secukup rasa
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/3 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram dan kacau rata. Tambah isi ayam yang telah diperap tadi, kacau rata dan masak hingga isi ayam berubah warna.
  2. Masukkan air,  lobak merah, putik jagung dan asparagus, kacau rata dan masak sekejap hingga sayur empuk tapi tidak terlalu lembik. Tambah sweet pea, kacang buncis, kobis dan traffic light capsicum. Kacau rata.
  3. Masukkan garam dan serbuk lada sulah, kacau rata dan masak 1 minit lagi dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan goreng kunyit, jika suka....Selamat mencuba!.


No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.