BEN ASHAARI

Wednesday, June 24, 2015

RAMADAN 7 : IKAN CILI GARAM, SESUAI BERSAHUR..

rsz_ikan_cili_garam
Assalammualaikum, salam semua, malam baru che mat dapat bersiaran. Alhamdulillah selesai sudah puasa ke 7 hari ini dan genap lah seminggu kita berpuasa. Cuaca agak panas ramadan tahun ini, alhamdulillah, dugaan kecil untuk kita yang berpuasa. Che mat sendiri hampir2 nak terpancit petang tadi. Lepas masak che mat siap2 nak ambik gambar, kepala masa tu memang cenoneng, rasa macam nak pitam pun ada. Tapi masih menten, dan terus ambik gambar. Masa tengah ambik gambar, tiba2 nampak gelap. Ingat kamera rosak, habis lah., rupanya aku yang dah nak menangkup dalam pinggan lauk, kalau tak dengan kamera2 sekali tertumus, grrr....teruk betul lah che mat tu, kalah kanak2 rabena sangat. Apa2 pun semuanya ok, lepas tu che mat rehat kejap dan keadaan seperti sedia kala, boleh menggedik balik kat dapur. Resipi ikan cili garam ini antara hidangan termudah dalam kategori hidangan nyonya. Kalau kita lihat ia macam ikan berlado saja. Senang dibuat dan sesuai untuk bersahur nanti, Ikan tu anda jangan goreng garing sangat, sekadar goreng sampai isi ikan masak saja. Nak cuba?..jommm lihat resipi..

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 ekor ikan kembong saiz sederhana (atau ikan yang anda suka)
4 biji cili merah saiz besar (tak suka pedas, buang biji cili)
4 biji bawang merah, hiris
2 biji buah keras, hiris
1 ulas bawang putih
1 biji limau nipis, perah jusnya
1/2 camca teh garam
1 camca teh penuh gula
Sedikit hirisan cili padi hijau untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan kembong disiang, cuci bersih, kelar sedikit ikan tadi dan lumur ikan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Perap sekejap dan goreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat, toskan dan susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
  2. Dalam lesung batu, tumbuk buah keras, bawang putih dan bawang merah hingga hancur. Masukkan cili merah dan tumbuk hingga lumat (kalau malas, boleh ajer kisar dalam blender). Ketepikan.
  3. Panaskan tiga camca besar minyak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk tadi hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan garam dan gula, kacau rata dan akhir sekali tambah jus limau nipis, kacau dan matikan api. Tuang sambal atas ikan goreng tadi, ratakan dan hias dengan hirisan cili padi hijau. Hidangkan panas2 bersama nasi...Selamat mencuba!..


2 comments:

Bpk Baktiar said...

Terima kasih banyak Aky Ternyata Angka jitu hasil Ritual KI SUBALA JATI Yang saya minta ternyata Tembus SINGAPUR 4D RABU 24 JUNI 2015 DENGAN ANGKA [9378] Puji TUHAN SAYA mendapatkan kemenangan 570 JUTA. Sampai-sampai saya mengeluarkan Air mata, SAYA sangat terharu, bahagia dan bersyukur kpd TUHAN Yang Maha Esa. Skrng SAYA sudah memiliki modal untk buka usaha sendiri dan sdh membeli Rumah dan yg paling utama SAYA tdk Terlilit Utang lagi sewaktu SAYA menjadi pegawai pabrik. Jgn pikirkan lagi, langsung hub "KI SUBALA JATI" Di (((085-325-790-055_))) Terima kasih banyak Aky Semoga TUHAN membalas kebaikan ANDA

zulhilmitempoyak said...

nyum3. boleh cuba

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.