BEN ASHAARI

Monday, June 29, 2015

RAMADAN 12 : BUBUR PULUT HITAM DURIAN

rsz_bubur_pulur_durian
Assalammualaikum, salam 12 Ramadan. Puasa tahun ni agak panas dan kering. Lama juga tak hujan kat kampung che mat ni, pokok semua mereket kalau lewat siram. Hari ni che mat masak bubur pulut hitam durian. Asalnya nak masak bubur kacang, tapi kesian kat Bak, dia kan ada gaot, ada kang bengkak kaki. Jadi che mat bikin bubur pulut hitam untuk bukak puasa hari ini. Tapi kan che mat kurang puas hati sebenarnya, nampak tak pulut tu, tak macam pulut hitam dulu, zaman che mat muda belia (ehh..bukan sekarang ni pun aku masih muda ke...errr...), pulut hitam tak kaler macam ni, dia kaler ungu pekat dan kemerahan. Mungkin juga pulut hitam yang ni gred tak bagus dan che mat perasan pulut dia macam ada campuran pulut putih. Di Johor, kalau kita bikin bubur pulut hitam, mesti ada santan pekat yang dituang semasa nak makan. Mungkin di negeri lain pun ada jugak. Pulut che mat rendam beberapa jam untuk cepatkan ia kembang masa direbus (kalau nak cepat, rebus guna periuk tekanan, 20 minit in sha Allah dah kembang). Ok, jomm kita bikin bubur pulut hitam durian..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan pulut hitam cuci bersih dan rendam  2 jam
1 biji durian saiz sederhana, ambik isinya
1 helai daun pandan, disimpul
1500 ml santan
250 ml pati santan*
1 camca teh tepung jagung*
1/2 camca teh garam*
1/2 cawan hirisan gula melaka
1/3 cawan gula pasir
2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pulut hitam ditoskan, kemudian rebus hingga pulut hitam kembang. Ketepikan sebentar. Sementara itu, satukan gula melaka, gula pasir dan 2 cawan air dalam periuk, masak hingga gula larut, tapis dan ketepikan.
  2. Masukkan pulut hitam ke dalam periuk bersama air rebusannya sekali. Tuang santan dan masuk air gula merah. Kacau dan masak hingga mendidih, jangan lupa masukkan daun pandan. Bila kelihata pekat, tambah isi durian, masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Ketepikan.
  3. Dalam periuk kecil, masukkan pati santan*, tepung jagung* dan garam*. Kacau rata dan masak atas api kecil hingga panas sambil dikacau sentiasa, tak perlu sampai mendidih. Matikan api dan biarkan sejuk, nanti santan akan jadi pekat.
  4. Cedok bubur pulut hitam durian ke dalam mangkuk sesuai, tuangkan sedikit santan pekat atasnya dan hidangkan. Sebelum makan, pastikan anda gaul rata santan dan bubur pulut hitam tadi. Boleh dimakan bersama roti, biskut atau begitu sahaja.... Selamat mencuba!!..


2 comments:

MG schmidt said...

thnks resepinya :)

Mrs Little Voice said...

desert feveret ni bang mat...puasa2 tekak kering je...makan bubur pun dah kenyang

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.