BEN ASHAARI

Thursday, June 18, 2015

RAMADAN 1 : LEMAK CILI PADI BABAT SAMA REBUNG

rsz_rerebung_babat
Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ini umat Islam mula berpuasa. Ehem, nampak letih ajer..releks, kang petang pergi bazar Ramadan tapi janganlah penuh sepuluh jejari tu dengan segala macam kuih. Tidah dinafikan, che mat pun agak kerambangan mata kalau ke bazar Ramadan, tapi kan, bila time berbuka puasa tu, tak boleh nak makan sangat, masuk sikit aje dah kenyang, nak2 bila air sudah masuk dalam. Rumah che mat bila berbuka puasa nasi wajib ada, kalau che mat masa menu lain untuk diri sendiri, tapi nasi memang kena masak juga. Dan kalau dah ada nasi, kenalah ada menu lauk pauknya.  Entri pertama untuk Ramadan ini, che mat kongsikan masakan yang dah biasa che mat masak. lemak cili padi babat sama rebung. Walaupun resipi ni biasa, tapi kalau tengok masa macam ni, rasa tergugat gak anak tekak, rasa sentap juga urat perut. Bagi yang rasa ia agak pedas, anda boleg kurangkan penggunaan cili padi...Selamat memasak petang nanti!

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg babat atau perut lembu, cuci bersih
500 gram rebung yang telah siap dihiris dan dicelur. toskan
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1/3 cawan cili padi kampung (boleh guna yang merah atau yang hijau)
2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Babat direbus dengan 1 inci halia yang dihiris dan 4 ulas bawang putih yang diketuk, hingga lembut (kalau guna periuk tekanan ambil masa 10 minit), toskan dan biar kan sejuk. Kemudian hiris babat sederhana besar dan ketepikan.
  2. Masukkan babat rebus tadi ke dalam periuk bersama rebung dan serai ketuk. Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Tambah asam gelugor dan masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan daun kunyit, kacau dan biar mendidih dengan api sederhana. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. hidangkan bersama nasi panas, telur dadar dan ulam2man jika suka..

5 comments:

WarongCookies said...

sedapnya gulai abg mat! terlioq kami tgk

saye niza said...

huishhhh

Lisa Nurulain said...

uishhh nak teringinnn la pulak. tp sni susah cari rebung

Shafiq Hashim said...

Menyesal Masuk Blog Nie..Sedapnyaaaa...

Selamat Berpuasa...

shafiqhashim.blogspot.com

Mama Wardina said...

sedapnye..ni fevret sy nih..isk isk..ni yg rindu nak balik bukak pose dengan mak nih .huwaaaaa...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.