JOMMM BAKED PASTA!

rsz_baked_pasta
Assalammualaikum, salam Selasa semua. Hari ni che mat masak yang ringan2 saja dan ingat tak semalam ada bikin spaghetti bolognese?.. Sos atau kuah dia berbaki dalam 1 1/2 cawan lebih kurang, jadi che mat oleh untuk resipi hari ini. Anda boleh bikin sos bolognese tu lebih sikit dan simpan dalam peti sejuk. Selain mudah nak guna bila perlu, anda juga boleh jadi lebih kreatif dalam menyediakan hidangan. Ok, ambik contoh sos bolognese tu boleh juga anda buat sos untuk pizza, untuk goreng spaghetti, untuk buat baked pasta macam che mat buat tu..atau kalau anda nak lebih inovatif, jadikan ia inti pie. Mesti ada yang teragak2, boleh ke, sedap ke..hurmm, kalau anda bikin sos tu sedap, in sya Allah apa yang anda buat menggunakannya juga akan menghasilkan produk yang sedap. Cuma pandai2lah nak tambah apa yang perlu, samada nak taruk lebih daging ke, keju ke, dan sebagainya. Resipi yang amat ringkas ini che mat tak de sukatan, main agak2 saja. Harap ia dapat memberi idea pada anda memasak sempena Ramadan yang akan datang ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan pasta yang belum direbus (boleh guna sebarang bentuk pasta kegemaran anda kecuali spaghetti)
1 1/2 cawan sos spaghetti bolognese, resipi di sini
1 cawan parutan keju mozarella
1 camca besar daun parsley yang dicincang halus
1 camca teh lada hitam kisar
Sedikit mentega

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 190C, lenser acuan kaca tahan panas berukuran 6 inci  4 inci dengan mentega. Masak air hingga mendidih, tambah 1/2 camca teh garam dan masukkan pasta, rebus hingga lembut (pada pendapat che mat untuk bikin baked pasta, kena rebus pasta hingga lembut sedikit), toskan airnya dan masukkan ke dalam acuan tadi. Ratakan.
  2. Ratakan sos bolognese atas pasta tadi, kemudian tabur 1/2 bahagian cincangan daun parsley dan 1/2 bahagian lada hitam kisar. Taruk pula parutan keju dan ratakan. Tabur baki parsley dan lada hitam hingga rata.
  3. Bakar selama 40 minit pada rak bawah, hingga keju cair dan keperangan. Keluarkan dari oven dan hidangkan. Sedap dimakan panas....Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.