BEN ASHAARI

Monday, June 29, 2015

BISKUT RAYA 1 : BISKUT KELAPA MALAYA

rsz_biskut_kelapa_dulu2
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni 12 Ramadan, punya cepat masa. Sepatutnya dua hari lepas che mat dah on projek bikin biskut raya untuk tahun ni, tapi keadaan tak mengizinkan. Maka semalam che mat baru mulakan. Ada yang tanya che mat, tak boleh ke beli ajer kan mudah. Hurmm, macam ni, che mat bukan tak nak beli dan tak tau lah dalam masa2 akan datang jika dah tak larat nak menerap biskut atau dalam erti kata lain, dah malas, mungkin che mat beli aje lah. Tapi buat masa sekarang ni, in sha Allah masih ada semangat nak bikin biskut raya. Sudah menjadi tradisi sejak arwah nenek che mat ada lagi, dia akan bikin setiap kali lebaran (tapi masa tu kuih2 lebih kepada tradisi seperti kuih baulu, wajik, kuih kering, kuih putu dan dodol), kemudian bonda che mat pulak ambik alih dan sejak 20 tahun lebih rasanya che mat yang bikin biskut raya setiap tahun. Untuk biskut pertama yang che mat laksanakan semalam, kita cuba satu resipi tradisi. Biskut kelapa ini memang dari dulu lagi bentuknya bulat sabit. Masa tu terap tak guna acuan, tapi guna mulut gelas. Resipi che mat perolehi dari sini. dan kata bonda memang sama macam resipi yang dia bikin dulu. Sebabkan biskut ini agak nostalgia, maka che mat taruk nama Biskut Kelapa Malaya....

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram mentega
2 kuning telur (telur gred A)
150 gram gula aising (atau 130 gram gula kastor)
400 gram tepung sagu ubi*
70 gram tepung gandum*
1 camca teh penuh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh esen vanilla
2 cawan kelapa kering
Secubit garam (kalau guna salted butter, tak perlu taruk garam)
Kuning telur, dipukul sedikit untuk disapu atas biskut
Sedikit kelapa panggang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kelapa kering digoreng tanpa minyak hingga perang dan wangi, guna api kecil dan kacau sentiasa, berhati2 jangan sampai hangus. Sejukkan. Putar mentega dan gula aising hingga kembang. Masukkan kuning telur satu persatu sambil diputar hingga sebati.
  2. Masukkan garam (jika guna) dan esen vanilla, putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung yang telah diayak tadi berselang seli dengan kelapa. Putar hingga hingga menjadi doh. Jika adunan agak lembut, biarkan sekejap.
  3. Panaskan oven pada suhu 160C, bagi doh kepada 4 bahagian, ambil 1 bahagian. Tutup baki doh dengan tuala dapur bersih yang dibasahkan. Canai doh tadi setebal 1/2 cm, kemudian terap dengan acuan berbentuk bulan. Susun dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  4. Sapu dengan kuning telur dan taburkan kelapa panggang atasnya. Bakar selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan biar sekejap dalam dulang untuk 1-2 minit sebelum dialihkan atas jaringan. Biar sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara...
CATATAN MAT GEBU:- Tips untuk mendapat biskut yang masaknya sekata, che mat akan pusing2kan loyang selepas 10 minit biskut dibakar, kemudian 5 minit lagi, pusingkan sekali lagi. Che mat guna api atas dan bawah, tapi dulang pembakar letak pada rak pertama atau kedua dari bawah, tapi ini semua bergantung pada oven yang anda guna. Resipi ini akan menghasilkan kurang lebih 200 biji biskut mengikut saiz acuan yang anda guna....Selamat mencuba!


2 comments:

zaleha awaluddin said...

teringat biskut kelapa zaman kecik-kecik dulu. Mak memang rajin buat biskut raya sendiri.
Dulu ingat lagi mak guna tutup botol susu untuk dapatkan bentuk bulan sabit tu.. hihi.. memori sungguh :)

- Zaleha Awaluddin -

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tentu semerbak wangi bila bakar biskut kelapa ni kan mat...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.