BEN ASHAARI

Wednesday, May 13, 2015

UDANG LEMAK NENAS.

rsz_udang_lemak_nanas

Assalammualaikum, salam semua. Sekarang ni waktu siang masa che mat agak terhad dan aktiviti berblog kena kurangkan sedikit. Apa2 pun jika ada keizinan, in sha Allah akan cuba kemas kinikan blog yang semakin kurang entri (kalau ada pun entri masak2 yang biasa, che mat kurang baking2 sekarang ni, sebab tak sapa nak makan). Hari ni bonda masih dalam mood berpuasa. Sebenarnya sejak minggu lepas bonda dah berpuasa dari Isnin hingga Khamis. Dan minggu ini rutin itu berterusan. Che mat masak pun lewat sikit dalam jam 3 petang. Bagi yang tak puasa, makan sajalah apa yang ada. Petang tadi che mat bikin udang lemak nenas. Guna udang harimau dan yang menariknya, udang harimau kalau kita masak, warnanya kemerehan, cantik dan berseri. Kena pulak dengan nenas yang manis rasanya. Pada pendapat che mat lah, menu macam ni amat mudah disediakan. Jika suka pedas boleh guna cili padi, jika tidak guna cili merah saja. Che mat campurkan cili merah dan cili padi...

page
Di samping itu, che mat buat juga sambal belacan (kali ni mat gebu yang hempuk sendiri itu sambal sampai halus..bukan omek den!). Berulamkan daun pegaga dan ikan goreng (takde dalam gambar sebab che mat goreng lambat sikit, sekitar jam 6.45 petang tadi). Resipi senang dan menu seperti ini juga menjadi pilihan orang peranakan untuk dimasak pada hari kebesaran mereka. Kalau orang melayu kita memang makanan tradisi, jadi tak hairan sangat lah kan. Bagi yang nak mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nenas madu saiz sederhana
10 - 12 ekor udang harimau
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
7 biji cili padi kampung
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, cuci dan toskan. Nenas dikupas, belah 4 dan buang empulurnya. Hiris sederhana tebal dan masukkan ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak sekejap.
  2. Tuang santan cair dan masukkan asam gelugor. Kacau dan biar mendidih. tambah udang dan masak hingga udang berubah warna, Tuang pati santan dan  masukkan daun kunyit. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga mendidih.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi hingga nenas empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan, ikan goreng dan ulam2man....Selamat mencuba!!..


3 comments:

eelobor said...

sedap & menyelerakan udang lemak nenas ni

Suhana Mohd.Diah said...

Tak pernah nampak tak sedap kalau cikmat masak kan...lapaqqqqq

tapi kalau nak sekat kolestrol dari makanan, moh try PHYTOCOL ST!

http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html

Shahida Taib said...

One of my favourite.. Suka skrg dah boleh makan seafood

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.