SWEET SOUR IKAN BERNENAS

rsz_sweet_sour_nanas
Assalammualaikum, salam Khamis semua. Hari ni hari masak ringan2. Errr, bukan hari2 ke che mat masak ringan2. Ada masa kita nak masak menu yang mudah dan cepat. Contoh macam hari ni, che mat tadi dah masak sup petola sama tauhu telur, tapi sebab menu tu mudah sangat, che mat dah kongsikan di Instagram. Anda boleh lihat di instagram che mat di @matgebu . Lepas tu, goreng pulak ikan selar papan sekor. Ikan ni saiz dia agak besar juga, lepas goreng tu, nampak macam biasa2 sangat, macam togel aje. Dan dalam peti sejuk ada baki nenas semalam punya. Ok, jomm kita bikin sweet sour campur nenas. Resipi pun bukan susah sangat, lambakkan apa yang ada dalam kuali, masak dengan sos cili dan sos2 lain...ok siap dah. Nampak pun menarik, rasa dia...ehemm, tentulah sedap. Sesuai ni kalau anda ibu2 bekerja dan balik nak masak menu yang cepat, boleh cuba resipi che mat ni.....Jommm kita memasak!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan selar papan (atau anda boleh guna ikan bawal, siakap atau kerapu), siang dan cuci bersih
1 camca teh serbuk kunyit*
3/4 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk lada sulah*
1/4 bahagian trafficlight capsicum, didadu
1/3 cawan isi nenas yang didadu
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos plum LIFE
2 camca besar sos cili Thai LIFE
2 camca besar sos tomato JALEN
1 biji bawang besar saiz kecil, belah 4 dan leraikan
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 hirisan nipis halia, cincang halus
1/2 cawan air
1 biji limau kassturi
Sedikit sos ikan
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, kemudian cuci bersih. Buat beberapa kelaran  pada ikan tadi. Gaul dengan bahan2 bertanda (*) hingga rata. Kemudian goreng hingga masak kekuningan. Angkat, toskan minyaknya dan alihkan ke dalam pinggan sesuai. Ketepikan sementara kita bikin sosnya.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos cili thai, sos plum dan sos tomato. Kacau rata dan tuang air. Biar mendidih.
  3. Masukan nenas dan bawang besar. Masak hingga nenas lembut dan masukkan trafficlight capsicum. Perasakan dengan sos ikan secukupnya. Akhir sekali tambah jus limau kasturi, kacau rata dan rasa (mesti ada rasa masam, manis dan masin), jika ok boleh matikan api. Tuang atas ikan goreng tadi, ratakan dan tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain... Selamat mencuba!!.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.