SAMBAL HIJAU TOMATO MUDA..

rsz_sambal_hijau_tomato
Assalammualaikum, salam Isnin. Alhamdulillah demam dah ok, tinggal selsema dan batuk2 sikit. Tekak masih payau dan hanya nak makan benda yang pedas dan masam2 sikit. Sebab che mat ada stok tomato muda dalam peti sejuk, ku ambil 2 biji (saiz kecil) dan jadikan ia sambal hijau. Kalau bess guna cili padi sepenuhnya, tapi stok cili padi ada dalam 20 biji, kena lah tambah cili hijau. Cili hijau pulak kaler tak hijau gelap, jenis hijau muda. Sambal che mat pun tak nampak hijau betul, dah macam pucat aje. Buat dia senang dan boleh buat lebih. Ikan bilis che mat goreng garing dan anda boleh gaul dengan sambal bila nak makan, kalau gaul awal2, nanti lemau kurang enak. Kalau nak simpan, simpan sambal dia saja, ikan bilis toksah gaul dulu. Satu lagi ia juga sesuai untuk bulan Ramadan akan datang ini, untuk bersahur atau berbuka. Boleh dipelbagaikan, curah atas ikan goreng, ayam goreng atau pun atas terung yang telah disalai. Kalau nak mencuba che mat kongsikan resipinya seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/3 cawan cili padi hijau
5 batang cili hijau. kerat2
2 biji tomato muda, belah 4 setiap 1
1 biji bawang besar. potong kasar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, dihiris
1 inci belacan, dibakar
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis ditoskan, perah dan goreng hingga garing. Angkat, dan ketepikan. Cili padi, cili hijau, bawang besar dan tomato dikisar hancur, che mat guna food processor dan guna kaedah pulse, atau anda boleh tumbuk guna lesung batu. Sementara itu bawang putih, buah keras dan belacan dikisar halus guna blender. Ketepikan.
  2. Panaskan 1 cawan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus dan bahan2 yang dikisar hancur guna food processor tadi. Kacau rata dan masak hingga wangi. Tambah pes asam jawa dan terus memasak hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap lagi. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng, gaul rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan goreng dan telur dadar.....Selamat mencuba!..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.