BEN ASHAARI

Saturday, May 16, 2015

PARU BERLADO, RINGKAS DAN SEDAP..

rsz_peparu_berlado (1)
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Entri hari ni rasanya macam dah pernah che mat buat dulu, paru berlado. Hidangan yang menjadi kegemaran che mat sejak dulu. Namun jika anda bukan penggemar paru, minta maaf lah yea. Atau anda boleh tukar dengan benda lain, ayam atau daging. Ikan pun boleh tak salah, kan kita yang buat dia. Che mat guna kurang lebih 1 kg paru lembut. Sambalnya agak mudah dan jika anda suka pedas, boleh masukkan beberapa biji cili padi. Tapi che mat guna 100% cili merah hidup. Kalau suka boleh juga tambah daun limau purut. Satu cara untuk mendapat paru berlado yang sedap, ialah bagaimana anda merebus paru itu, maksudnya bahan2 yang kita masukkan semasa merebus. Sedap dimakan bersama nasi atau ketupat. Jika makan lontong, bess juga ditambah paru berlado selain begedil....Nak mencuba?....resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg paru lembu. potong pada 4 bahagian, cuci dan toskan*
4 ulas bawang putih, diketuk (tak perlu buang kulit)*
1 inci halia, hiris*
2 helai bay leaf*
1 batang serai, diketuk*
Air secukupnya*(*disatukan ke dalam periuk dan rebus hingga paru empuk, tos dan sejukkan)
1 camca teh penuh serbuk kunyit
1 camca teh rata garam
1/2 camca teh lada sulah
1 camca teh pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
10 biji cili merah
6 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
4 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Paru rebus yang telah sejuk, dihiris nipis. Kemudian gaul dengan serbuk kunyit, serbuk lada sulah dan garam hingga rata. Goreng paru tadi hingga garing (dalam 5 - 6 minit, gunakan api sederhana dan balik2kan), angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum, masukkan pes asam jawa dan kacau rata. Masak hingga cili garing. Masukkan gula (anggaran 1 camca besar. atau secukup rasa), kacau dan tambah paru goreng tadi. Gaul rata.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya, kacau dan masak dengan api kecil hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan paru berlado bersama nasi panas dan lauk2 lain. Sedap juga dimakan bersama nasi lemak atau lontong.
CATATAN MAT GEBU :- Untuk merebus paru, che mat suka rebus dalam bentuk ketulan, bila dan empuk dan dah sejuk, baru dihiris nipis. Jika anda rebus guna periuk tekanan (pressure cooker), masa yang diambil hanya 15 minit. Untuk sambal jika anda kurang rajin nak menumbuk, boleh gunakan blender, tapi kena kisar buah keras dan bawang putih dahulu hingga hancur. Kemudian masukkan bawang merah dan cili, kisar hingga hancur, jangan sampai halus. Gunakan butang pulse pada blender....harap dapat membantu...Selamat mencuba!


1 comment:

Sheila Adziz said...

Ya Allah fav saya ni... nak nak klu paru tu garing2,,,, perghhh sedap, tp en hband slu duk remind jgn duk slu mkn... huh! musnah harapan.... hehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.