ASAM PEDAS IKAN PARI SAMA JERUK MANDAI.

rsz_1apipm
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Memandangkan bonda puasa, che mat masak agak lewat sikit dalam jam 3 petang macam tu. Pagi tadi che mat goreng mi hoon tauco, kalau nak resipi boleh ke instagram @matgebu , kat situ ada resipinya. Ingat tak che mat tu hari ada masak mandai kat sini? Kali ni test masukkan dalam masakan asam pedas pulak (kalau anda perasan dalam gambar ,'mandai yang kat tengah2 tu, yang che mat hias atasnya dengan daun limau purut). Sedap dan wangi kuah asam pedas. Ikan pari menjadi pilihan dan ini terpulang pada anda nak guna ikan apa. Teman2 che mat kasi tau, mandai ialah makanan tradisi orang Bajar dan diperbuat dari jerami cempedak yang dijeruk dalam air garam. Kira ni seakan2 sawi jeruk, tapi rasanya amat istimewa dan wangi dengan aroma cempedak. Resipi asam pedas seperti biasa yang anda penah lihat. Kalau ingin mencuba, che mat kongsikan resipinya seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram ikan pari
1 cawan jeruk mandai (jeruk jerami cempedak)
1 batang serai, diketuk
2 kuntum bunga kantan (kalau besar guna 1 kuntum)
1/2 camca besar pes asam jawa
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca teh lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang mera kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci  halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, cuci dan perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Mandai dicuci bawah air paip, kemudian perah dan ketepikan. Bunga kantan dibelah 2 setiap satu.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis serai dan bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Tambah pes asam jawa dan kacau rata. 
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 1.2 liter), kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan pari dan bunga kantan. Biar sekejap dan boleh masukkan mandai. Kacau dan biar mendidih dengan api sederhana. Masukkan lada hitam, kiub ikan bilis (jika guna) sedikit gula dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

Post a Comment

1 Comments

  1. assalamualaikum cik mat....tak pernah rasa lagi la jeruk mandai ni...ada jual x kat mana2 ke cik mat?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.