BEN ASHAARI

Thursday, May 14, 2015

ASAM PEDAS AYAM GAYA BRUNEI..

rsz_asam_brunei
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat cuba satu resipi yang dikongsi oleh teman instagram yang tinggal di Brunei. Asam pedas ayam gaya Brunei menjadi kegemaran keluarga beliau dan merupakan makanan warisan dari belah ayahanda beliau. Sebelum ni che mat dah cuba acar timun versi Brunei di sini, dan memang sedap! Asam pedas ayam ini tak banyak beza dari asam pedas kita, cuma ia ditambah rebung dan juga santan. Che mat guna 1 cawan santan yang biasa, bukan jenis pekat sangat. Rebung menjadi bahan wajib dalam resipi asam pedas ini. Bagaimana pula rasanya?..Pada tekak che mat, rasa dia unik, dan kuah dia sedap. Rebung tu jadikan asam pedas ayam ini lebih menarik dan istimewa. Che mat guna seekor ayam kampung untuk resipi ini. Saiz ayam kampung bukan besar mana, agak2 dalam 1 kg macam tu lah. Sebelum che mat tuliskan resipi, terima kasih pada Tunku Zahara atas kesudian beliau berkongsi dengan che mat resipi warisan keluarga mereka ini......

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung (kurang lebih 1 kg)
2 cawan rebung (che mat guna rebung madu)
3 batang serai, diketuk
1 camca teh rata serbuk kunyit
3/4 camca besar pes asam jawa
1 cawan santan
2 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong ikut suka, cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga harum. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan biar hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya dan masak hingga ayam empuk (jika kuah kering dan ayam belum empuk, tambah air panas secukupnya). Masukkan asam jawa, kacau rata dan tambah rebung. Masak hingga rebung lembut.
  3. Tuang santan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..
CATATAN MAT GEBU :- Resipi yang diberi menggunakan rebung dalam tin, tapi anda boleh guna rebung segar, rebus dahulu dalam air yang ditambah garam, toskan dan boleh gunakan dalam masakan. Anda boleh cedok keluar minyak yang terapung pada kuah asam pedas jika perlu....Selamat mencuba!!



4 comments:

Nooriah Abdullah said...

wah cikmat macam special asam pedas ni, kaknoor pernah jugak buat asam pedas letak rebung cuma tk pernah campur santan je boleh jugak try nanti..

Hafizin Jamil said...

baru tahu petua rebus rebung tambah air garam. tempoh hari main rebus je. haha

✿ Ina Ainaa ✿ said...

terbaiklah... terima kasih atas petua rebus rebung.. baru ena tahu...

Suhana Mohd.Diah said...

Meleleh air liuq ni dah cikmat...
Kalau dekat mmg dah bg salam dah...nk tumpang rasa sikit...hihihi

Jemput lawat blog saya:
http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.