BEN ASHAARI

Wednesday, April 8, 2015

TELUR MASAK TEMPRA

rsz_tempra_telur
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat nya mood nak masak ke laut sangat. Bukan malas, tapi kurang rajin. Bila dah kurang rajin, elok masak menu yang ringkas dan boleh disantap oleh semua. Ini antara salah satu yang che mat masak selain asam rebus peria katak dan donat (ehh, macam ter rajin pulak kan, siap buat donat...Untuk resipi donat tu, anda boleh lihat di Instagram che mat di @matgebu ). Telur masak tempra ni sama macam telur masak kicap, tapi orang peranakan Nyonya, panggil telur masak tempra. Che mat guna 5 biji telur yang terlebih dahulu digoreng mata kerbau. Ada dua cara, sama ada anda boleg masukkan telur dalam kuah kicap atau curah kuah kicap atas telur. Sedap dimakan bersama nasi panas dan tambah pulak sambal belacan dan ikan goreng, ehemm....meletop! Anak2 pun suka dan sesuai juga dimakan bersama nasi bubur. Orang bujang, haaa..ini resipi untuk anda, jimat pun jimat, nak masak pun senang....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 biji telur
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
1/2 camca teh lada sulah serbuk
6 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca teh kicap pekat JALEN
1/2 camca teh cuka makan JALEN
1/3 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur digoreng mata kerbau, ada dua kaedah, sama ada anda nak goreng hingga kuning telur keras atau setengah masak, terpulang pada keinginan anda. Kemudian susun dalam mangkuk sesuai (kalau ada pinggan correl ke, corning ke atau pyrex, lagi afdal yea...haha)..
  2. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan kicap lemak manis, kicap pekat dan air. Kacau rata dan biar mendidih. Tambah cuka makan dan lada sulah. Kacau rata, masukkan hirisan cili merah dan hijau. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. Tuang kuah kicap tadi ke dalam mangkuk yang berisi telur mata kerbau tadi. Tabur hirisan daun bawang dan hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng... Selamat mencuba!!.



3 comments:

Rozita said...

step no 1 tu tak boleh blah...nak pinggan correlle eh? ;)

Khai♥Rin : anies said...

lauk org bujang jg ni ;-)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

Liking it so much!!! Time2 malas masak, memang suka buat telur camni je... :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.