BEN ASHAARI

Monday, April 6, 2015

SAMBAL KERING PEMBUKA SELERA..

rsz_sambel_kering
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni cuma teringin makan sambal kering saja, yang lain2 che mat tak nak. Resipi sambal kering ini amat mudah dibuat dan sesuai sepanjang masa termasuk di bulan Ramadan dan Hari Raya. Che mat buat dalam kuantiti yang agak banyak juga dan kalau tak habis boleh simpan dalam peti sejuk. Tak banyak bahan2 yang digunakan dan bahan2 utama cuma 4 jenis saja, tempe, tauhu, kentang dan ikan bilis. Kalau anda orang bujang, boleh buat lebih, ada ni, ikan goreng lepas tu top telur dadar, makan sama nasi. Kicap Jalen jangan lupa pulak..ehemm...settle dah. Sekarang kan zaman GST, kena jimat2...(eh...tempe tu kena GST okeh, macam tak percaya pakcik..haish). Che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini, jangan lupa mencuba ok dan kalau dah cuba dan jika anda share di InstaGram, jangan lupa #matgebu atau #tiffinbiru...atau ke dua2nya sekali....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 bungkus tempe (che mat guna tempe bungkus dalam plastik, kalau tempe bungkus daun guna 6 keping)
4 biji kentang saiz sederhana
2 keping tauhu keras, saiz besar
2 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
1 camca teh pes asam jawa
1 1/2 senduk nasi cili kisar
2 camca besar gula
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
4 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tempe, dipotong dadu kemudian goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan. Kentang dikupas, cuci dan potong dadu, kemudian goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan. Tauhu dipotong dadu, dan goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan. Ikan bilis ditoskan, perah dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Ketepikan,
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak masak. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Masukkan pes asam jawa, gula dan garam. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Masukkan bahan2 yang digoreng tadi, kecuali ikan bilis. Gaul hingga rata dan mesra. Masak hingga kering. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng. Kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng, telur dadar dan kicap Jalen...Selamat mencuba!!..


2 comments:

Huszaini Haron said...

dapnya! lagi dap kalau dapat makan tapi tak yah buat sendiri! kekekeke

Ferra Leza said...

hahaha.. kesian kan... tempe pun kena gst.. dah lah peberet tuuu...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.